Passagerpulsen slår dørene op

30. september 2014

Fra sin base hos Forbrugerrådet Tænk vil Passagerpulsen fra onsdag den 1. oktober tale passagerernes sag og gennemføre store brugerundersøgelser.

Passagerpulsen slår dørene op

Passagerpulsen slår dørene op
Foto: iStock

Passagerpulsen på banen

Der er godt nyt til den cirka 1 million danskere, der dagligt bruger den kollektive transport, når Passagerpulsen, der er forankret hos Forbrugerrådet Tænk, slår dørene op den 1. oktober 2014.

For første gang får passagerer i den kollektive transport nemlig nu en fælles stemme, som kan tale deres sag og gennem nationale brugerundersøgelser sætte passagererne i centrum hos både trafikselskaber og myndigheder.

Passagererne i centrum i den kollektive transport

Det er netop ambitionen, at Passagerpulsen skal slå for brugerne af den kollektive transport - og i høj grad kunne mærkes hos både myndigheder og selskaber, fortæller Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

”I Passagerpulsen vil vi kæmpe for, at passagererne kommer i centrum i den kollektive transport. Herunder skal vi blandt andet undersøge, om passagererne føler sig lyttet til og er tilfredse med, hvordan de er kommet frem til deres rejsemål. Resultaterne af vores undersøgelser vil derfor blive vigtige redskaber for både trafikselskaberne og politikerne, der kan bruge dem til at få viden om og komme i dialog med passagerne,” siger Anja Philip.

Bedre oplevelser og større tilfredshed

Med Passagerpulsen får brugere af den kollektive transport i Danmark for første gang en samlet repræsentation over for selskaber og myndigheder. Noget der i mange andre europæiske lande har eksisteret længe.

I samarbejde og dialog med de mange organisationer og pendlerforeninger rundt om i landet, der allerede gør en stor indsats for passagererne på de danske veje og skinner, er det Passagerpulsens mål at være med til at finde og udvikle løsninger, som kan bringe passagerer, politikere og selskaber sammen. Det konkrete mål er at forbedre oplevelsen for passagerne og skabe større tilfredshed med den kollektive trafik.

Passagerpulsen kom til verden, da transportministeren og ordførerne fra regeringspartierne og SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti i forsommeren afsatte 30 millioner kroner til indtil 2018 at give brugerne af den kollektive trafik en uafhængig stemme. Passagerpulsen er en del af Forbrugerrådet Tænk, og Passagerpulsens sekretariat er placeret i Fiolstræde i København.