Gå til hovedindhold

Hærværk, skrald eller sne: Hvem skal du kontakte?

Er skærmen gået i sort eller gangbroen glat? Få overblik over, hvem du skal kontakte, hvis der er problemer på din station eller ved stoppestedet.

Fotokredit: Getty Images · 21. August 2019
Ødelagt kantsten ved cykelparkering

Fejlmeld eller giv et praj

Skærme, der ikke virker, overfyldte skraldespande, hærværk og isglatte veje kan gøre din tid på stationen eller ved stoppestedet mindre behagelig.

Problemer kan du fejlmelde eller tippe, så de ansvarlige ved, at der er noget, der trænger til at blive fikset. Det er forskelligt, hvem du skal henvende dig til alt efter, hvem du rejser med, og hvad problemet er.

Find det selskab, du rejser med, i oversigten og bliv klogere på hvem, du skal ringe eller skrive til.

Nogle stationer eller stoppesteder bliver brugt af mere end ét selskab. Kig dig omkring, og se, om der står, hvem du skal kontakte. Hvis der ikke står noget på stationen, kan du starte med at kontakte det selskab, du rejser med.

Sådan kontakter du de forskellige trafikselskaber

  • Arriva har ansvaret for de fleste af de stationer, deres tog stopper ved, herunder toiletter, indvendigt udstyr og ventesale på perronen. Det er også Arriva, der står for rengøring inde og ude og fjernelse af graffiti.

    Kontakt Arriva via deres kontaktformular

    Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

  • Kontakt BAT, hvis der er noget, der ikke er, som det skal være ved stoppestedet. Du kan ringe til BAT på 5695 2121 eller sende dem en mail på post@bat.dk.

    Bornholms Regionskommune kan også have ansvaret for nogle af tingene ved stoppestedet. Hvis BAT sender dig videre til regionskommunen, kan du kontakte Center for Ejendomme og Drift på ejendommeogdrift@brk.dk.

  • DSB Ejendomme har ansvaret for meget af stationen, og de kan også give besked videre til Banedanmark, hvis det, du oplever problemer med, er deres ansvar.

    Skærme og højtalere på fjern- og regionaltogsstationer kan du fejlmelde på dinstation.dk.

    Fejlmeld en skærm eller højtaler via formularen på dinstation.dk

    Kontakt DSB Ejendomme på telefon 3353 3353 eller mail ejend@dsb.dk. Du kan også bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

    Fejlmeld din station hos DSB Ejendomme

    Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

  • Fynbus og de forskellige kommuner på Fyn har ansvaret for stoppestederne. Kontakt Fynbus, hvis du oplever problemer ved stoppestedet.

    Telefonnummeret til Fynbus er 6311 2200. Du kan også sende dem en mail på fynbus@fynbus.dk.

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde noget af stoppestedet eller området omkring stoppestedet. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, du skal have fat på, hvis Fynbus beder dig kontakte kommunen i stedet.

  • Problemer med faciliteterne på metroens stationer kan du indmelde via en kontaktformular på DOT’s hjemmeside. Vælg reklamation over udstyr.

    Giv metroen besked om fejl

    Du kan også bruge metroens gule opkaldspunkter til at komme i kontakt med metroens kontrolrum. Opkaldspunkterne findes både på stationerne og ombord i togene.

  • Aarhus Letbane

    Midttrafik har en del af ansvaret for letbanens stationer. Hvis der også kører andre tog fra stationen, kan andre togselskaber også have en del af ansvaret. Kommunen og Banedanmark kan også have ansvaret for nogle af tingene på stationen.

    Kontakt Midttrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne på en af letbanens stationer. Du kan ringe til dem på 7021 0230 eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

    Giv Midttrafik besked om problemer ved stationen

    Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000, hvis Midttrafik beder dig om det.

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

    Busser

    Midttrafik og kommunerne har ansvaret for de stoppesteder, Midttrafiks busser holder ved.

    Kontakt Midttrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne ved en af Midttrafiks stoppesteder. Du kan ringe til dem på 7021 0230 eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

    Giv Midttrafik besked om problemer ved stoppestedet

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

  • Bus

    Movia er ansvarlig for kortet over buslinjerne i læskuret, stoppestedsstanderen og den digitale skærm, der sidder i nogle standere.

    Skriv til Movia om stoppestedet via deres kontaktformular

    Kommunen har ansvaret for resten af stoppestedet, inklusiv bænk, læskur, skraldespande og de skærme med digital trafikinformation, der visse steder er placeret i selve læskærmen.

    Lokaltog

    Movia har en del af ansvaret for Lokaltogs stationer. Hvis der også kører andre tog fra stationen, kan andre togselskaber også have en del af ansvaret. Kommunen og Banedanmark kan også have ansvaret for nogle af tingene på stationen.

    Kontakt Lokaltog via deres hjemmeside, hvis du oplever problemer med faciliteterne på en af Lokaltogs stationer. Du kan også ringe til dem på 7020 0054.

    Meld en fejl ind til Lokaltog via deres kontaktformularen

    Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

  • NT’s kontaktformular giver dig mulighed for at skrive ind om stoppesteder eller stationer. Vælg ’Ved stoppestedet/perronen’ og beskriv problemet.

    Find formularen på NT’s hjemmeside

  • Sydtrafik og kommunerne har ansvaret for de stoppesteder, Sydtrafiks busser bruger.

    Kontakt Sydtrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne ved en af deres stoppesteder. Du kan ringe til dem på 7010 4410, skrive en mail til post@sydtrafik.dk eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

    Giv Sydtrafik besked om problemer ved stoppestedet

    Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stoppestedet eller busterminalen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.