Forsinket med tog eller bus? Her får du ikke penge tilbage
Rejsegarantierne er gode at kende, hvis dit tog eller bus bliver forsinket. Så kan du få penge tilbage eller en taxa. Men kan du altid det?
Penge får du ikke altid tilbage ved forsinkelser
Rejser du med bus eller tog, kan du søge om at få penge tilbage eller en taxa, når du er forsinket. Det hedder rejsetidsgaranti eller rejsegaranti, og de fleste selskaber har det. Men der er tidspunkter, hvor den ikke gælder, og du ikke får kompensation.
Planlagte ændringer giver ikke erstatning
Informerer selskabet dig mindst 24 timer før om ændringer i køreplan eller planlagte forsinkelser, kan du ikke søge om rejsegaranti. Du kan kun søge, hvis bussen eller toget bliver forsinket i forhold til den nye særkøreplan.
Rejsegaranti dækker ikke alle selskaber
Bliver du forsinket med bussen og misser toget, får du ikke penge tilbage for hele rejsen, hvis det er forskellige selskaber.
Kommer du for eksempel for sent til DSB eller Arriva-toget, fordi bussen er forsinket, får du ikke erstatning for den tid, du skal vente på næste tog.
Nordjyllands Trafikselskabs rejsegaranti gælder på tværs af deres busser og tog.
Rejsegaranti dækker ikke altid ved forsinkelser udefra
Busselskabernes og metroens rejsegaranti har en undtagelse, så den ikke dækker, hvis bussen eller metroen bliver forsinket på grund af forhold udefra, også kaldet force majeure. Det gælder også for Movias lokaltog.
Arbejdsnedlæggelser, voldsomt vejr og trafikuheld er eksempler på force majeure.
Togselskaberne har ikke undtagelser for forsinkelser, der opstår på grund af forhold udefra.
Forsinkelsen skal være mere end 20-30 minutter
Rejsegarantien dækker ikke, hvis din bus er forsinket mindre end 20 minutter. Det gælder også for Aarhus Letbane, Lokaltog, Lemvigbanen, Vestbanen og Nordjyllands Trafikselskabs tog.
Er Arriva-tog eller DSB forsinket mindre end 30 minutter, kan du heller ikke få penge tilbage. Det gælder også for metroen.
Når forsinkelsen er din egen skyld
Tager du hjemmefra i dårlig tid, kan du ikke bruge rejsegarantien, hvis toget eller bussen er kørt til tiden.
BAT, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik har desuden et krav om, at du skal have planlagt din rejse med rimelig tid til at skifte. Hos Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab er det 4 minutter, du skal have ved hvert skift, før rejsegarantien dækker.
Stopper de to busser ikke ved samme stoppested skal du også sørge for at tage højde for den tid, det tager, at gå fra stoppested til stoppested.
Nordjyllands Trafikselskabs rejsetidsgaranti dækker også ved skift, der fremgår af køreplanen, selv hvis der er under 4 minutter til at skifte.
Grupperejser er vigtige at informere om
Rejser du i en gruppe, skal du huske at melde grupperejsen til selskabet. Gør du ikke det, vil rejsegarantien ikke gælde hos flere af selskaberne.
Hos Fynbus skal du melde rejsen 10 hverdage før, når I er over 15 personer, der rejser sammen.
Hos Midttrafik gælder det, når du rejser i en gruppe på mere end 8 personer. Du skal bestille senest 4 fulde hverdage i forvejen.
Hos Sydtrafik skal du bestille en grupperejse, hvis I er mere end 8 personer, der rejser sammen. Rejsen skal bestilles hverdagsdøgn 5 dage i forvejen.
Hos Nordjyllands Trafikselskab skal du bestille en grupperejse, hvis I rejser mellem 30 og 75 personer sammen i Aalborg Kommune - eller mellem 8 og 50 personer sammen i Nordjyllands Trafikselskabs øvrige område. I begge tilfælde skal du bestille rejsen 5 hverdage før.
Forsinket på tog- eller busrejse i Europa? Her er dine rettigheder
Rejser du med tog eller bus gennem flere lande i EU, skal du ofte skifte flere gange for at nå din destination. Men hvad sker der, hvis du misser en afgang? Få svaret her.
Forsinket med bus på tværs af landet? 4 ting, du har ret til
Skal du rejse 250 kilometer eller derover med bus indenfor EU, har du ret til en række ting, hvis du bliver forsinket.
Forsinket med færgen? 5 ting du har ret til
Bliver din færge meget forsinket eller aflyst, efter du har købt din billet? Så har du ret til 5 ting. Se, hvad du har krav på her.