Gå til hovedindhold

Det mener Passagerpulsen om stationer og adgang

Stationen er en vigtig del af rejseoplevelsen. Vi kæmper blandt andet for, at alle passagerer uanset fysisk formåen har nem adgang, ligesom det skal være trygt og ligetil at komme rundt på stationen.

Fotokredit: Getty Images
Passager skubber koerestol ind i bus

Vejen til stationen udgør for mange passager første del af rejsen. Derfor er det vigtigt, at adgangen er nem, uanset hvordan man kommer dertil, at man som passager ved, hvor man kan henvende sig, hvis der er fejl, og at man føler sig tryg ved at være på stationen, mens man venter på sit tog.

Her kan du læse, hvad vi mener om stationer og adgang, og blive klogere på nogle af de forbedringer vi kæmper for på passagerernes vegne.

1. Mulighed for læ, siddeplads og toilet

Det er vigtigt, at passagerer kan stå i læ, mens de venter på toget, ligesom siddepladser er vigtige for mange, særligt ældre passagerer. Desuden bør der være adgang til toiletter enten på stationen eller i umiddelbar nærhed samt en henvisning til, hvor passagererne finder dem.

2. Bedre oplysning om faciliteter på stationer

Oplysninger om adgang til toiletforhold, elevator, parkering eller betjent billetsalg kan have stor betydning for mange passagers mulighed for at bruge den kollektive transport. Derfor skal disse oplysninger være let tilgængelige, brugbare og opdateres løbende. Det er godt, at særligt DSB stiller oplysningerne til rådighed, men det er ikke altid, at oplysningerne er præcise nok.

Alle selskaber bør arbejde for, at det bliver nemmere for passagererne at finde oplysninger om faciliteter på alle stationer. Det kan for eksempel være ved at gøre oplysningerne til en del af Rejseplanen.

3. Bedre mulighed for at kombinere bus og tog med andre transportformer

Passagerer rejser ikke fra station til station men fra deres hjem til arbejdsplads og fritidsinteresser. Det er vigtigt, at tog- og busselskaber har passagerernes samlede rejse for øje. Det betyder blandt andet, at det skal være nemt og trygt at skifte fra cykel og bil til bus eller tog. Det kræver gode parkeringsmuligheder og adgangsveje.

Desuden skal passagererne have et overblik over stationens indretning, faciliteter og billetautomater, så passagererne nemt kan finde rundt. Et fysisk kort over stationen kan understøttes af wayfinding.

4. Fokus på trygge stationer

Sikkerhed er en forudsætning for, at folk vil bruge den kollektive transport. Følelsen af tryghed handler om mere end lys og overvågning, men der er behov for at tænke bredt og tværfagligt, når der skal findes løsninger, som kan øge trygheden i kollektive transport. For eksempel er vedligehold, rengøring og personale med til at gøre passagererne trygge, når de venter på toget.

5. Én indgang til fejl og mangler 

Når passagererne vil hjælpe trafikselskaberne ved at give besked om problemer på stationen, skal det være nemt. Det skal ikke være nødvendigt, at passagererne kender den komplicerede ansvarsfordeling af de forskellige dele af stationsområdet.

Trafikselskaberne, Banedanmark og kommunerne bør samarbejde om én indgang, som passagererne kan bruge til at indmelde fejl og mangler på stationerne og ved stoppestederne. Det skal være tydeligt på stedet, hvordan passagererne kan tage kontakt, ligesom det bør være muligt at aflevere input via andre kanaler uden for åbningstid.