Det mener Passagerpulsen om billetter og takster
Det skal være nemt at finde den bedste og billigste billet, som passer til dit behov og dine ønsker, når du rejser med kollektiv transport.
Flere undersøgelser viser desværre, at mange passagerer oplever, at det er svært at finde frem til den billet, som passer bedst til deres behov og ønsker.
Zone- og takstsystemet i Danmark er komplekst for både de danske passagerer og turister. Hvis den kollektive transport skal være et nemt og attraktivt valg, kræver det nytænkning på området.
Her kan du læse, hvad vi mener om det nuværende zone- og takstsystem, og blive klogere på nogle af de forbedringer vi kæmper for på passagerernes vegne.
1. Gør det lettere at gennemskue priser og billettyper
Politikere og selskaber skal arbejde for, at det bliver lettere at gennemskue priserne på både enkeltbilletter og kort til den kollektive transport, for eksempel ved at gøre zonesystemerne enklere, sikre bedre information og skabe større sammenhæng mellem de forskellige billettyper.
Desuden skal politikere og trafikselskaber overveje at indføre et produkt i stil med det gamle ’alle zoners-kort’, som mange pendlere efterspørger.
2. Sikr lige adgang til at købe billet for alle passagerer
Digitale løsninger er gode for mange, men ikke alle. Digitalisering af den kollektive transport betyder, at nogle mennesker pga. manglende digital adgang eller digitale færdigheder risikerer at blive udelukket fra den kollektive transport. Og hvis de bruger den kollektive transport, koster det dem ofte flere penge end deres digitalt vante medpassagerer.
Der bør være lige adgang til billetkøb og billigere billettyper, uanset om man køber en billet digitalt eller via et fysisk salgssted eller i en billetautomat. Desuden bør alle passagerer uanset digitale muligheder og formåen have adgang til de samme billet- og rabatmuligheder.
3. Undersøg alternative billetløsninger
For at gøre den kollektive transport til et reelt og attraktivt alternativ, skal det først og fremmest være nemt og fleksibelt. Det kræver, at vi tænker nyt, og der er god inspiration at hente i udlandet.
Se fx Østrig såkaldte KlimaTicket – en årsbillet, som giver mulighed for at rejse med kollektiv transport i hele landet. Eller Tysklands koncept "9 für 90", hvor passagerer kan benytte regional kollektiv transport i en hel måned for ni euro.
Passagerpulsen har allerede undersøgt potentialet for en årsbillet til kollektiv transport i Danmark, og resultatet viser stor interesse blandt danskerne.
Det mener Passagerpulsen om stationer og adgang
Stationen er en vigtig del af rejseoplevelsen. Vi kæmper blandt andet for, at alle passagerer uanset fysisk formåen har nem adgang, ligesom det skal være trygt og ligetil at komme rundt på stationen.
Det mener Passagerpulsen om forsinkelser og kompensation
Det er godt, at passagererne kan få kompensation, hvis de bliver forsinket med bus og tog. Det primære fokus bør dog være bus og tog til tiden, da forsinkelser har store konsekvenser for passagererne.
Det mener Passagerpulsen om den aktuelle situation i branchen
Der er stort potentiale ved kollektiv transport. Hvis vi skal indfri potentialet, er vi dog nødt til at sikre fundamentet for kollektiv transport. Lige nu er den kollektive transport og danskernes mobilitet under hårdt pres.