Undersøgelse: Årsbillet til kollektiv transport
Østrig har indført en billet, der gælder til al kollektiv transport i et år. Passagerpulsen har undersøgt potentialet for en lignende billet i Danmark.
Baggrunden for at indføre den østrigske klimabillet var dels et ønske om at reducere transportsektorens udledning af CO2 og dels et ønske om at reducere trængsel i og omkring de større byer ved at overflytte bilture til kollektiv transport.
Vores undersøgelse er bygget på 2.005 tilfældigt udvalgte danskere i Norstats webpanel, og formålet er at afdække:
- Interesse: Hvad synes danskerne om en årsbillet til al kollektiv transport?
- Købsintention: Hvor mange vil købe årsbilletten?
- Ændringer i transportadfærd: Vil det få flere til at bruge kollektiv transport og evt. reducere antallet af bilture?
Generel interesse og potentiale for færre bilture
Generelt er der blandt danskerne interesse for og opbakning til den nye årsbillet. Interessen er størst blandt dem, der i forvejen enten benytter kollektiv transport ofte eller af og til samt blandt danskere under 30 år.
Undersøgelsen viser desuden, at 5 % af danskerne, svarende til ca. 220.315 personer, vil reducere brugen af egen bil i hverdagen, hvis en årsbillet indføres.
Download hele undersøgelsen og bliv klogere på resultaterne herunder.
Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.
Notat: Bornholmerne og kollektiv transport
Notatet giver et indblik i bornholmernes brug af og holdninger til kollektiv transport. I notatet sammenligner vi svarene fra Bornholm med svarene fra den øvrige del af befolkningen.
Undersøgelse: Busfremkommelighed og trængsel
Der er kommet mere trængsel på de danske veje. En måde at komme problemet til livs er at øge busfremkommeligheden. Passagerpulsen har undersøgt danskernes holdninger til de mulige løsninger. Undersøgelsen viser bl.a., at der stadig er stor opbakning til prioritering af busserne i gadebilledet.