Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.
Størstedelen af togpassagererne føler sig trygge på stationen
Hver femte togpassager har oplevet at føle sig utryg på en station inden for de seneste seks måneder.
Det er positivt, at hovedparten af togpassagererne føler sig trygge på stationen. Pålidelighed og sikkerhed er et primært behov, der skal opfyldes, for at passagererne har lyst til at bruge kollektiv transport.
Utrygheden opstår primært i interaktionen med andre passagerer
Undersøgelsen viser, at følelsen af utryghed både opstår i interaktionen mellem passagererne og på grund af de fysiske rammer. 70 procent peger på asocial opførsel fra andre passagerer, som årsag til, at de har følt sig utrygge i den kollektive transport. Derudover peger de på dårlig belysning, dårlig rengøring og mangel på personale og medpassagerer.
Notatet bygger videre på undersøgelser fra 2019
Passagerpulsen lavede i 2019 tre udgivelser om samme emne, som dette notat byger videre på. Læs om Passagerernes oplevelse af tryghed på togstationer, Passagerernes tilfredshed med tryghed på stationer og Utryghed på stationer.

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Bornholmerne og kollektiv transport
Notatet giver et indblik i bornholmernes brug af og holdninger til kollektiv transport. I notatet sammenligner vi svarene fra Bornholm med svarene fra den øvrige del af befolkningen.