Undersøgelse: Fysisk tilgængelighed for togpassagerer
Den fysiske adgang til stationer, perroner og tog har stor betydning for mange danskeres mulighed for at bruge kollektiv transport. Vi har undersøgt, hvordan danskerne oplever adgangen til kollektiv transport, og resultaterne viser, at der stadig er behov for forbedringer.
Vi har undersøgt passagerernes oplevelse af adgangen til stationen, på perronen og til toget
Undersøgelsen præsenterer passagerernes oplevelser med adgangen til stationer, og deres oplevelse af tilgængeligheden, når de skal bevæge sig rundt på perronen og i toget. Det er ikke kun mennesker med bevægelseshandicap, som får gavn af en forbedret tilgængelighed. Hvis man indretter bedst for de få, indretter man nemlig bedre for alle. Den kollektive transport vil med andre ord blive mere tilgængelig for alle, hvilket vil give flere mulighed for eller
lettere ved at benytte den.
Fire ud af ti brugere af tog, metro og letbane er på en eller flere måder fysisk udfordrede
De fleste i denne gruppe har nedsat syn (måske afhjulpet af briller), mange har nedsat hørelse, rejser med meget
bagage eller har cyklen med, og en del rejser med en barnevogn eller er gangbesværede i let eller svær grad.
Problemer med elevatorer som den hyppigst nævnte årsag til besvær med adgang til stationen
Elevatorer er blandt andet en af de hyppigst nævnte årsager til oplevelsen af besværlig adgang til stationen. Problemerne knytter sig blandt andet til placeringen af elevatorer, hvor man skal gå en omvej, eller hvor der kun er elevator i den ene ende af perronen. Flere nævner også, at elevatorerne ofte er i uorden og/eller generelt er langsomme. Endelig nævner nogle, at elevatorerne ofte benyttes af unge eller andre passagergrupper, som med fordel kunne tage trappen og give plads til passagerer, som har et behov for at benytte en elevator, fx gangbesværede og folk med barnevogne, tung bagage m.v.

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.