Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.
Særlige regler for anonyme rejsekort
Passagerer, der rejser på et Rejsekort Anonymt, kan ikke checke ud via Check udvej-appen eller bruge selvbetjeningen på nettet.
Rejser passagererne på tværs af landsdele, for eksempel fra Aarhus til Aalborg eller over Storebælt, skal passagererne også huske at have ekstra penge på kortet og ændre indstilling, inden de rejser.
Passagerpulsen har undersøgt, om passagererne får den information, når de køber et Rejsekort Anonymt i en kiosk eller 7-Eleven.
Passagerpulsens passageragenter har købt et Rejsekort Anonymt i 30 forskellige salgssteder i forbindelse med denne mystery shopping-undersøgelse.
Få steder får passagererne den nødvendige information
Undersøgelsen viser, at der kun i få tilfælde bliver givet den nødvendige information.
- I 1 ud af 30 tilfælde gav sælgeren uopfordret en folder med regler for kortet
- I 3 ud af 30 tilfælde fik passageragenten at vide, at kortet kunne blive spærret ved 2 glemte check-ud
- I 4 ud af 30 tilfælde fortalte sælgeren uopfordret, at passageren skal ændre indstilling ved rejser på tværs af landsdele
Find alle resultaterne i notatet herunder.
Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.
Notat: Bornholmerne og kollektiv transport
Notatet giver et indblik i bornholmernes brug af og holdninger til kollektiv transport. I notatet sammenligner vi svarene fra Bornholm med svarene fra den øvrige del af befolkningen.
Undersøgelse: Busfremkommelighed og trængsel
Der er kommet mere trængsel på de danske veje. En måde at komme problemet til livs er at øge busfremkommeligheden. Passagerpulsen har undersøgt danskernes holdninger til de mulige løsninger. Undersøgelsen viser bl.a., at der stadig er stor opbakning til prioritering af busserne i gadebilledet.