Gå til hovedindhold

Sådan klager du over din rejse

Oplever du noget i bus eller tog, som du er utilfreds med, kan du klage. Men hvem skal du klage til, og hvordan gør du? Få svaret her.

Fotokredit: Getty Images · 29. Juni 2020
Bus kører forbi i fart

Klag over din rejse

Bøder, manglende udbetaling af rejsetidsgaranti eller fejl på rejsekortautomaterne. Har du haft en dårlig oplevelse i bus, tog eller metro, kan du klage til det tog- eller busselskab, du har rejst med.

Klager over rejsekortet skal du sende til Rejsekort Kundeservice. Handler din klage om en kontrolafgift, skal du i stedet klage til selskabet, som har givet dig den.

Klag altid skriftligt. Så har du dokumentation for, at du har klaget. Det er en god idé, at du skriver, hvornår og hvor oplevelsen fandt sted.

Ankenævnet kan også hjælpe dig

Afviser trafikselskabet din klage, eller får du ikke et tilfredsstillende svar, kan du sende klagen videre til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er en privat klageinstans, som behandler klager fra passagerer i bus, tog eller metro. Passagerpulsen sidder via Forbrugerrådet Tænk med i ankenævnet som repræsentant for passagererne.

Hjælp hos ankenævnet kan du først få, efter du har sendt en skriftlig klage til trafikselskabet.

Kontakt DSB's kundeambassadør

Har du klaget over en oplevelse i et DSB-tog, hvor du ikke er enig i deres svar? Så har du også mulighed for at sende klagen videre til DSB’s kundeambassadør.

DSB's kundeambassadør er ansat til at sørge for, at du får den service, du forventer, og har ret til hos DSB.

Kundeambassadørens afgørelse i din sag kan betyde, at DSB ændrer deres regler eller forbedrer den information, de giver til passagererne.

Sådan klager du til trafikselskaberne