Ankenævnssag: Busbillet købt i Ballerup gjaldt kun på Bornholm
En passager i en bus i Ballerup købte billet til zone 42 via Rejseplanens app, men billetten var gyldig på Bornholm, selvom mobilens GPS-funktion var slået til. Hun fik en bøde på 750 kr af Movia for at rejse på ugyldig billet.
Klagen
Passageren rejste med bussen i zone 42 i Ballerup. Fordi hun havde glemt sit rejsekort, og fordi der var problemer i DOT app’en, købte hun billet via Rejseplanens app, inden hun steg ombord på bussen. Da hun ikke kunne søge de rette stoppesteder frem, fandt hun billetten ved at slå GPS-funktionen i appen til. Da der var kontrol i bussen, fremviste passageren billet til zone 42, som hun antog var gyldigt til rejsen. Billetten var rigtigt nok gyldig til zone 42, men til BAT på Bornholm. Passageren fik derfor en bøde på 750 kr.
Afgørelsen
Ankenævnet besluttede, at passageren ikke skal betale bøden på 750 kr.
Begrundelsen
Ankenævnet lagde vægt på, at det ikke er muligt at købe billet til rejser på Sjælland via Rejseplanens app. Selvom passageren befinder sig i DOT’s geografiske område, og GPS’en er slået til i appen, er det muligt at købe billet til BAT, hvilket ikke er logisk.
Ankenævnet mente derfor, at oplysningerne ikke er tilstrækkelig tydelige og informative, og at konsekvensen ved at rejse på en billet købt i app’en uden for Bornholm kan udløse en kontrolafgift. Ankenævnet lagde desuden vægt på, at passagerer i DOT’s område er vant til at kunne købe billet til forskellige trafikvirksomheder via DOT’s app, og at en passager i hovedstadsområdet ikke nødvendigvis ved, hvad BAT er.
Penge tilbage for billetter eller kort: Her er dine rettigheder
Fortryder du, at du købte billet eller pendlerkort til bus og tog? I nogle tilfælde kan du få dine penge tilbage, men det er ikke altid. Se dine muligheder her.
Ankenævnssag: Tog cykel med i spærretiden
Passager tog sin cykel med i metroen i myldretiden. Hun fik en bøde og klagede til Ankenævnet for tog, bus og metro, da der stod på billetten, at den var gyldig.
Ankenævnssag: Fejl på Rejseplanen fik passager til at misse færgen
Passager købte billet fra København-Ærø i DSBs billetsalg. En fejl i Rejseplanen gjorde, at passageren ikke nåede færgen fra Svendborg til Ærø og måtte vente 1½ time. Han klagede til Ankenævnet for bus, tog og metro.