Penge tilbage for billetter eller kort: Her er dine rettigheder
Fortryder du, at du købte billet eller pendlerkort til bus og tog? I nogle tilfælde kan du få dine penge tilbage, men det er ikke altid. Se dine muligheder her.
Få penge tilbage for billetter eller kort, du ikke skal bruge
Fortryder du dit køb af billetter eller periodekort til bus eller tog, kan du i nogle tilfælde få pengene tilbage. Det er dog ikke alle billetter, du kan få refunderet, og i nogle tilfælde skal du betale et gebyr.
Se reglerne for din billet herunder
-
Enkeltbilletter
Arriva OneDay og Arriva YourWay billetter kan normalt ikke refunderes.
Almindelige enkeltbilletter kan refunderes indtil rejsedagen. Har du købt billetten fysisk i et billetsalg eller en automat, skal du henvende dig i et billetsalg for at få dine penge tilbage. Du skal betale et gebyr på 40 kroner.
Billetter købt i Arrivas app eller webshop kan du få refunderet ved at kontakte Arrivas kundeservice skriftligt.
Pendlerkort
Pengene kan du få refunderet via Arrivas kontaktformular. Du får penge tilbage for det, der er tilbage af perioden, minus 8 dage.
-
Periodekort kan tilbagebetales, men du kan ikke få penge tilbage for de første 30 dage på kortet. Derudover skal du betale et gebyr på 100 kroner.
-
Enkeltbilletter
Enkeltbilletter, der gælder med det samme, når du køber billetten, refunderes ikke.
Billetter, du har bestilt i forvejen, refunderes indtil 24 timer før afgang.
Se, hvordan du få refunderet enkeltbilletter fra DOT
Pendlerkort
Pendlerkort, som ikke er brugt, eller som kun er delvist brugt, kan du få refunderet. Hvis kortet endnu ikke er gyldigt, kan du få hele beløbet tilbage. Hvis kortet er gyldigt kan du få penge tilbage for de dage, der er tilbage på kortet, fratrukket 8 dage.
Periodekort du har købt i DOT’s app, kan du selv refundere i appen.
Pengene kan du også få tilbage ved at henvende dig til DOT’s webshop eller personlige betjening. Gør du det, koster det 40 kroner i gebyr. Gebyret gælder dog ikke, hvis du har købt kortet i DOT’s app.
Se, hvordan du får refunderet periodekort fra DOT på dinoffentligetransport.dk
Pensionistkort
Pensionistkort, som er delvist brugt, kan du i nogle tilfælde få penge tilbage for, hvis du ikke skal bruge resten af kortet. Hvor mange penge du får tilbage afhænger af, hvor meget af kortet du har brugt.
- Hvis du har brugt 1-30 dage, får du følgende tilbage: 60 x (kortets pris/90)
- Hvis du har brugt 31-60 dage, får du følgende tilbage: 30 x (kortets pris/90)
- Hvis du har brugt 61 dage eller derover, kan fu ikke få penge tilbage.
Det koster et gebyr på 40 kroner at få dine penge tilbage.
Du skal henvende dig der, hvor du senest har fået fornyet kortet, for at få pengene tilbage.
-
Enkeltbilletter
Orangebilletter kan du ikke få penge tilbage for. Orange Fri-billetter kan du få penge tilbage for indtil 30 minutter før afgang.
Standardbilletter kan du få penge tilbage for. Har du købt billetten fysisk i et billetsalg eller en automat, skal du henvende dit i et billetsalg for at få dine penge tilbage. Du skal betale et gebyr på 40 kroner.
Billetter, du har købt online eller i DSB’s app, kan du få refunderet online uden gebyr.
Pendlerkort
Pendlerkort kan du få penge tilbage for, hvis du ikke skal bruge kortet alligevel. Du får penge tilbage for de dage, der er tilbage på kortet, minus 8 dage.
Kortet kan du selv refundere i DSB’s app.
Pladsbilletter
Pladsbilletter kan du få refunderet. Har du købt din pladsbillet fysisk i et billetsalg eller en automat, kan du få pengene tilbage indtil dagen før afrejse. Det koster 40 kroner per ekspedition.
Pladsbilletter købt i DSB’s app kan du selv refundere indtil dagen før afrejse. Det samme gælder via DSB’s netbutik.
Pladsbilletter købt sammen med Orange-billetter kan ikke refunderes. Hvis du køber din pladsbillet separat fra din Orange-billet, beholder du retten til at få refunderet billetten.
Udlandsbilletter
Udlandsbilletter kan ikke altid tilbagebetales. Pladsreservationsgebyret kan du ikke få pengene tilbage for.
Se, hvordan du er stillet, på dsb.dk
Ungdomskort
Pengene for dit ungdomskort kan du få tilbage, hvis du har købt kort til mindst 60 dage, og der er mindst 30 dage tilbage af perioden. Du får pengene tilbage fra den dag, du henvender dig, minus de første 30 dage, uanset om de er gået eller ej.
Har du dit kort i en app, skal du sende en e-mail til ungdomskort@dsb.dk med dit stamkortnummer i emnefeltet.
Har du et plastikkort, skal sende en e-mail på ungdomskort@dsb.dk. I emnefeltet skal du skrive dit stamkortnummer. Du skal også klippe dit kort over på langs, og sende to billeder af det ituklippede kort - ét af forsiden og et af bagsiden af kortet.
-
Billetter til Flixbus kan du annullere op til 15 minutter før afgang. Annullerer du op til 30 dage før afgang, skal du ikke betale et gebyr. Du får pengene tilbage i form af en værdikupon, som du kan bruge på en ny rejse.
-
Enkeltbilletter
Fynbus refunderer ikke enkeltbilletter app eller webshop.
Periodekort
Har du taget dit periodekort i brug, kan du få refunderet til ubrugte dage minus 8 dage.
Ungdomskort
Ungdomskort kan du få refunderet, hvis der er mindst 30 dage tilbage af kortets gyldighed. Du får penge tilbage for ubrugte dage minus 8 dage.
-
Hvis din afgang bliver aflyst:
Færgeselskaberne skal leve op til EU’s regler om passagerrettigheder, hvis din afgang bliver aflyst eller afrejsen bliver forsinket med mere end 90 minutter. Du har nemlig ret til at vælge mellem:
At få din rejse ændret uden ekstra omkostninger til din destination hurtigst muligt.
At få refunderet billetprisen – og eventuelt få en gratis returrejse til dit afrejsested, hvis du er i gang med rejsen.
Vælger du at ændre din rejse til en anden afgang ’så hurtigt som muligt’, vil det ikke altid være muligt at få at vide, hvornår du kan komme til at rejse. Det gælder for eksempel, hvis en rute er lukket på ubestemt tid. I det tilfælde, skal selskabet, så snart det er muligt, fortælle dig, hvornår næste mulige afgang er.Ombooker færgeselskabet automatisk din billet til en anden rejse, har du også stadig ret til at få dine penge tilbage. Du behøver altså ikke tage imod tilbuddet om den nye afgang.
Følg ændringer i reglerne for Molslinjen på deres hjemmeside
Hold dig opdateret på reglerne på Scandlines hjemmeside
Hvis du ikke ønsker at bruge en billet til en afgang, som ikke er aflyst:
Ønsker du ikke at bruge din færgebillet til en afgang, som ikke er aflyst, afhænger dine rettigheder af, hvilken billet du har købt, og hvad der står i betingelserne.
Fleksible billetter giver dig mulighed for at få pengene tilbage eller ændre afgangen inden et vist tidspunkt inden afgang. For mange standardbilletter eller billigere billetter, er det ikke en mulighed. Er det muligt, kan det være, at du skal betale et ekstra gebyr.
-
Billetter kan ændres på Kombardo Expressens hjemmeside indtil 45 minutter før afgang. Det koster 39 kroner per billet at ændre afgang. Derudover skal du betale differencen, hvis du vælger en afgang, der er dyrere, end den billet du havde betalt for.
-
Enkeltbilletter
Midttrafik refunderer ikke enkeltbilltter.
Pendlerkort
Pendlerkort kan du få penge tilbage for, hvis du ikke skal bruge kortet alligevel. Du får penge tilbage for de dage, der er tilbage på kortet, minus 8 dage.
Få dine penge tilbage via formularen på Midttrafiks hjemmeside
Ungdomskort
Pengene for dit ungdomskort kan du få tilbage, hvis du har købt kort til mindst 60 dage, og der er mindst 30 dage tilbage af perioden. Du får pengene tilbage fra den dag, du henvender dig, minus de første 30 dage, uanset om de er gået eller ej.
Du skal betale et gebyr på 25 kroner, med mindre du sender kortet, så Midttrafik har kortet inden første gyldighedsdato.
Fysiske ungdomskort skal du sende til Midttrafik med posten.
Ungdomskort købt i Midttrafiks app får du refunderet ved at udfylde en formular på Midttrafiks hjemmeside.
-
Læs mere på Nordjyllands Trafikselskabs hjemmeside
-
Rejsekort Pendlerkort
Pendlerperioder, som du ikke har nået at tage hul på endnu, kan du få alle pengene tilbage for.
Pendlerperioder, som er aktive, kan du også få pengene tilbage for. Du får penge tilbage for resten af perioden minus 8 dage.
Pengene får du ved at spærre dit kort i selvbetjeningen på rejsekort.dk. Du kan også få en periode tilbage uden at spærre kortet ved at møde op i et fysisk salgssted.
Pengene udbetales som udgangspunkt til din NemKonto. Hvis du ikke har sådan en, kan pengene udbetales til en anden konto – i nogle tilfælde også en udenlandsk konto, men det gælder kun nogle trafikselskaber, og transaktionsomkostninger bliver trukket fra de penge, du skal have tilbage.
Ring til Rejsekort Kundecenter på 7011 3333 for at få dine penge tilbage.
Rejsekort Pendler Kombi
Perioder, som du ikke skal bruge alligevel, kan du få penge tilbage for. Du får penge tilbage for de dage, der er tilbage på kortet, minus 8 dage.
Spær kortet på selvbetjeningen for at få pengene tilbage. Du kan også få en periode tilbage uden at spærre kortet ved at møde op i et fysisk salgssted. I de fysiske salgssteder kan du få hele perioden tilbage, uden at der bliver fratrukket 8 dage, hvis du ikke er begyndt at bruge perioden endnu.
Pengene udbetales som udgangspunkt til din NemKonto. Hvis du ikke har sådan en, kan pengene udbetales til en anden konto – i nogle tilfælde også en udenlandsk konto, men det gælder kun nogle trafikselskaber, og transaktionsomkostninger bliver trukket fra de penge, du skal have tilbage.
Ring til Rejsekort Kundecenter på 7011 3333 for at få dine penge tilbage.
-
Enkeltbilletter
Sydtrafik refunderer ikke enkeltbilletter.
Pendlerkort
Sydtrafik refunderer den resterende del af perioden, som ikke er brugt, minus 8 dage.
Ankenævnssag: Tog cykel med i spærretiden
Passager tog sin cykel med i metroen i myldretiden. Hun fik en bøde og klagede til Ankenævnet for tog, bus og metro, da der stod på billetten, at den var gyldig.
Ankenævnssag: Fejl på Rejseplanen fik passager til at misse færgen
Passager købte billet fra København-Ærø i DSBs billetsalg. En fejl i Rejseplanen gjorde, at passageren ikke nåede færgen fra Svendborg til Ærø og måtte vente 1½ time. Han klagede til Ankenævnet for bus, tog og metro.
Ankenævnssag: Fik bøde uden at have været i toget
Passager fik både bøde og rykkergebyr uden at have været med toget. Han fortalte DSB, at hans identitet var blevet misbrugt. Men DSB ville ikke droppe klagen. Derfor klagede han til Ankenævnet for bus, tog og metro.