Forsinket: Sådan får du information om din rejse
Information gør det nemmere at rejse videre, når der er forsinkelser. Få overblik over, hvor du kan finde information for bus, tog og metro.
Forsinkelser på rejsen kræver information
Er bussen, toget eller metroen forsinket, skal du have klar besked.
App og sms giver dig information
Du kan bruge Rejseplanens app og hjemmeside til at få information om forsinkelser for bus, tog og metro i hele landet.
Brug dine medpassagerer
Mange steder i landet er passagerer gået sammen i Facebook-grupper eller -sider, hvor de holder hinanden opdateret om blandt andet forsinkelser og aflysninger.
Det kan for eksempel være grupperne eller siderne her:
- S-tog Drift,
- Kystbanen Live,
- Passager på Svendborgbanen,
- MetroPendler,
- Østfyns Pendlerklub,
- Slagelse Pendlerklub,
- Lille Syd pendler.
Gå på opdagelse på Facebook, og se, om der er en gruppe, der passer til dit behov.
Find din information hos trafikselskaberne
Trafikselskaberne giver også information på deres egne kanaler. Du kan få information online, via app, sms og over telefon.
Se, hvor du kan få information om dit tog, bus eller metro nedenfor.
Oversigt over trafikselskabernes information
-
Arriva giver dig information om forsinkelser og planlagt sporarbejde via sms eller mail. For at modtage informationen skal du tilmelde dig Arriva Trafikinfo.
Du kan også ringe til Arriva Kundecenter. Nummeret er 70 27 74 82.
-
BAT har et online kort, som viser, hvor din bus kører netop nu. Det kan du bruge til at se, hvor forsinket din bus er.
Der kan være forsinkelser i tidsangivelsen for din bus.
Du kan også ringe til BAT’s kundecenter og få information. Telefonnummeret er 56 95 21 21.
-
DSB's app kan du bruge til at se, hvornår de næste tog kører fra stationer i nærheden af dig.
Du kan også blive opdateret om ændringer i køreplanen på sms, hvis du ikke har DSB app. Du får dog kun information fra den strækning eller station, du vælger. Servicen koster almindelig sms-takst.
Sådan bruger du DSB’s sms-service
Desuden kan du tilmelde dig DSB Plus og få information på sms eller mail om akutte ændringer i S-togstrafikken.
Bruger du ikke apps eller sms, kan du ringe til DSB Kundeservice for at få information. Telefonnummeret er 70 13 14 15.
Følg din rejse live
Rejser du med tog, kan du følge toget live på kortet ”Landets Puls”.
Det kræver, at du ved, hvilket nummer dit tog har, og at du kan finde det på kortet.
Du kan dog ikke altid kan regne 100 procent med togenes placering på kortet.
-
Fynbus har sat QR-koder op på mange af deres bussers stoppesteder. Når du scanner koden får du information om næste afgang, og om der er forsinkelser.
Du kan også få information ved at ringe til drifts- og køreplansoplysningen på 63 11 22 33.
-
På metroens hjemmeside kan du se, om metroerne kører efter planen.
Du kan også ringe til DOT's kundeservice på 70 15 70 00.
Metroen er også på Twitter, hvor du løbende kan blive opdateret om driften.
-
Følg din bus live med appen Midttrafik Live og få pushbeskeder, før bussen kommer. I appen er der et kort, som viser dig, om din bus kommer til tiden.
Tiderne på kortet bliver opdateret cirka hvert 15. sekund.
App'en viser også information om Letbanen og Midtjyske Jernbaner.
Du kan også finde trafikinformation på Midttrafiks hjemmeside.
Se aktuelle driftsinformation hos Midttrafik
Du kan også ringe til Midttrafiks kundeservice på 70 21 02 30.
-
Se om Movias busser eller lokaltog er forsinkede eller kører efter planen på DOT's hjemmeside.
Få status over trafikken lige nu på dinoffentligetransport.dk.
Du kan også se bus, tog og metro på et livekort.
Movia har også en sms-service, hvor du får information om, hvornår de næste busser kører fra dit stoppested.
Se, hvordan du bruger Movias sms-service
Du kan også ringe til det fælles kundecenter på 70 15 70 00.
-
Opret en profil på NT's hjemmeside og få en mail, hvis der er forsinkelser eller ændringer på de ruter, du kører med.
Opret profil på nordjyllandstrafikselskab.dk
NT har også en side, hvor du kan se, hvornår bussen er fremme ved dit stoppested, og om der er forsinkelser.
Du kan også kontakte kundeservice telefonisk på 98 11 11 11.
-
Sydtrafik henviser til et kort hos Rejseplanen, som viser, hvor din bus kører lige nu.
Find din bus på Rejseplanens livekort
Du kan også finde information om din rejse på Sydtrafiks hjemmeside.
Find information om din rejse på sydtrafik.dk
Er bussen mere end 20 minutter forsinket, opfordrer Sydtrafik til at ringe til Kundeservice på tlf. 70 10 44 10 for at få råd og vejledning til hurtigt at komme videre.
Forsinket på tog- eller busrejse i Europa? Her er dine rettigheder
Rejser du med tog eller bus gennem flere lande i EU, skal du ofte skifte flere gange for at nå din destination. Men hvad sker der, hvis du misser en afgang? Få svaret her.
Forsinket med bus på tværs af landet? 4 ting, du har ret til
Skal du rejse 250 kilometer eller derover med bus indenfor EU, har du ret til en række ting, hvis du bliver forsinket.
Forsinket med færgen? 5 ting du har ret til
Bliver din færge meget forsinket eller aflyst, efter du har købt din billet? Så har du ret til 5 ting. Se, hvad du har krav på her.