Kun 20 procent af forsinkede buspassagerer bruger rejsegaranti
Er bussen 20 minutter forsinket eller mere, kan passagererne tage en taxa på trafikselskabets regning. Men 4 ud af 5 buspassagerer gør ikke brug af ordningen, selvom de kunne. Det viser en ny rapport fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.
Venter du ved busstoppestedet i mere end 20 minutter, har du ret til at tage en taxa og bag efter få pengene refunderet af trafikselskabet. Det er essensen af den såkaldte rejsegaranti. Ifølge en ny rapport er det kun 20 procent af de buspassagerer, der har oplevet en forsinkelse på 20 minutter, der gør brug af rettigheden. Det viser en undersøgelse, som Norstat har lavet for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.
Der er især to grunde til, at buspassagererne ikke bruger rejsegarantien. Langt de fleste søger ikke rejsegaranti af den simple grund, at de ikke kender den. Men selv blandt passagerer, der kender til rettigheden er der mange, der ikke søger, fordi de synes det er for besværligt, og de vil ikke bruge tid på det.
”Der er ingen tvivl om, at kendskabet til rejsegarantien er for lav blandt buspassagererne, når det kun er godt en 1 ud af 3, der kender til rettigheden. En forsinket bus kan have store konsekvenser for passagererne, især hvis det betyder, at de ikke når den næste forbindelse på deres rejse. Vi mener, at trafikselskaberne har et ansvar for, at passagererne ved, hvad de har ret til, når der er forsinkelser,” siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, og henviser til at især en region skiller sig ud.
Højt kendskab i Nordjylland
Kendskabet til rejsegarantien er væsentlig højere i Region Nordjylland end i de andre regioner. I Nordjylland er det samlede kendskab til rejsegarantien på hele 64 procent, mens gennemsnittet er på 36 procent. Passagererne kan især huske at have set information om rejsegarantien i busserne.
”Vi synes, det er oplagt at de andre trafikselskaber, skeler til den information, som passagererne har reageret på i Nordjylland. Informationen om rejsegarantien skal ikke gemmes væk langt inde på en hjemmeside eller i nederste afsnit i forretningsbetingelserne. Den skal ud i bussen og præsenteres direkte for passagererne, når de køber billet. Mange trafikselskaber gør en god indsats allerede, men der er tydeligvis brug for mere,” siger Rasmus Markussen.
Midtjysk metode skaber tryghed
Når det handler om at gøre det nemmere at søge rejsegaranti, er der god inspiration at hente hos midtjyderne ifølge Passagerpulsen. Her har man nemlig indført en ordning, så passagererne kan være sikre på, at de ikke lægger penge ud for en taxa forgæves.
”Vi ved, at en del passagerer tøver med at søge rejsegaranti, fordi de er nervøse for, om de faktisk opfylder reglerne. For den enkelte kan det være mange penge at lægge ud for en taxa, hvis man ikke er helt sikker på, om man kan få dem refunderet bagefter. Hos Midttrafik kan passagererne ringe til kundeservice, hvis de er i tvivl om, hvorvidt rejsegarantien gælder. Det er en god ordning, som andre bør indføre.”
Endelig peger Rasmus Markussen på, at der er brug for at gøre reglerne ens på tværs af trafikselskaber, så passagererne for eksempel kan være sikre på at være dækket, hvis de mister deres næste busforbindelse, fordi den første var forsinket. I dag er passagererne på Sjælland dårligere stillet, hvis de mister en busforbindelse, end i resten af landet. I 2018 satte daværende transportminister Ole Birk Olesen gang i et arbejde for at harmonisere reglerne på tværs af trafikselskaber. Det arbejde er dog ikke færdigt endnu.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
-
- 36 procent af buspassagererne siger, at de kender ’lidt’, ’noget’, eller ’meget’ til rejsegarantien. I 2016 var tallet 34 procent.
- 20 procent af de buspassagerer, der har oplevet en forsinkelse på 20 minutter eller mere, har brugt rejsegarantien. I 2016 var tallet 17 procent.
- Blandt de, der ikke søgte om rejsegaranti, selvom de har oplevet en forsinkelser på 20 minutter eller mere, siger 47 procent, at de ikke kendte til ordningen. 35 procent siger, at det var for besværligt at ansøge, mens 27 procent siger, at de ikke vidste, hvordan de skulle ansøge.
Den kollektive transport står til at miste hver 6. passager
Passagererne har under corona-nedlukningen valgt andre transportformer for at mindske risikoen for smitte. Nu skal de gradvis vende tilbage til bus og tog, men cirka hver 6. passager vender ikke tilbage i samme omfang. Det viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.
Trods corona: Flere er tilfredse med den kollektive transport
Sporarbejder, trængsel og corona. Den kollektive transport har rigeligt med udfordringer. En ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk viser dog, at flere danskere er tilfredse med bus og tog.
Sådan kan den grønne mobilitetsplan sikre mere attraktiv kollektiv transport
Den kollektive transport skal være mere attraktiv, hvis passagererne skal vende tilbage efter coronapandemien og på sigt tiltrække flere passagerer. Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har lavet 10 bud på serviceforbedringer, som bør indgå i forhandlingerne om den grønne mobilitetsplan.