Det mener Rejsekortbrugerne om rejsekortet

2. marts 2017

Rejsekort A/S undersøger årligt rejsekortbrugernes tilfredshed. Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har sammenlignet svarene fra de sidste 3 år. Flere er tilfredse med rejsekortet generelt, mens færre er tilfredse med informationen.

rejsekort undersøgelse

det mener rejsekortbrugerne om rejsekortet
Foto:Passagerpulsen

Rejsekortet gør det lettere at rejse

Passagerer, der rejser med rejsekort, er generelt blevet mere tilfredse med rejsekortet alt i alt. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Rejsekort A/S.

Knap 3 ud af 4 rejsekortbrugere synes, at rejsekortet gør det lettere at rejse med kollektiv transport, mens 2 ud af 3 er tilfredse med muligheden for at tanke sit rejsekort op.

Asta Ostrowski, konstitueret afdelingschef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, synes det er positivt, at flere passagerer, der rejser med rejsekort, er tilfredse med kortet alt i alt. Men der er også plads til forbedring:

"Rejsekort A/S og selskaberne bør fortsætte arbejdet og udvikle løsninger, så endnu flere rejsekortbrugere bliver tilfredse. Vi kan se i undersøgelsen, at der er konkrete områder, hvor rejsekortbrugerne er mindre tilfredse og hvor der er plads til forbedring", siger hun.

Information og overblik over priser kan blive bedre

46 % af de passagerer, der rejser med rejsekort, er utilfredse eller meget utilfredse med mulighederne for at få overblik over priserne på forskellige rejsekortrejser. Niveauet er stort set det samme fra 2013 til 2016.

Undersøgelsen viser også, at der stadig er passagerer, som ikke er tilfredse med information på rejsekortets hjemmeside. 40 % svarer i undersøgelsen, at de er tilfredse med informationen om brug af rejsekort på hjemmesiden. Det er et fald på 2 % i forhold til 2015.

"For passagererne er det helt centralt, at de let kan få overblik og information om rejsekortet og de forskellige billetpriser. Vi anbefaler derfor, at selskaberne bag rejsekortet tænker i løsninger, der kan gøre det lettere for passagererne at orientere sig", siger Asta Ostrowski.

Svært at checke flere ind på et rejsekort

61 % af rejsekortbrugerne har svaret, at de har prøvet at checke flere personer ind på deres rejsekort. Ud af dem, har 41 % svaret, at de synes det er svært eller meget svært, og 41 % synes enten, det er nemt eller meget nemt.

Tilfredsheden er steget med 4 % siden 2015, men samtidig er der 7 % flere rejsekortbrugere, som har prøvet at tage andre med på sit rejsekort i 2016.

Check flere ind på rejsekortet er en vigtig funktion for passagerer, der rejser med rejsekort, og det er vigtigt, at den er intuitiv.

"Når hver 2.passager fortsat synes, at det er svært eller meget svært at checke flere personer ind, så mener vi, at der er behov for at finde en nemmere løsning", siger Asta Ostrowski.

Passagerpulsen er i dialog med Rejsekortet og vil følge handlingsplanen for rejsekortet 2017 i forhold til at flere rejsekortbrugere skal opleve bedre kundeoplevelser.

Deltag i Passagerpanelet

Brug nogle minutter hver 2. måned på at besvare spørgsmålene i vores online undersøgelser.

Som deltager i Passagerpanelet:

  • får du tilsendt et spørgeskema 6-10 gange om året
  • får indflydelse på Passagerpulsens undersøgelser
  • er du med til at forbedre forholdene for passagererne i den kollektive transport
Læs mere