Busselskaber bedst til kundeservice

25. maj 2016

Passagerer hos Abildskou, Fynbus og Bornholms Trafikselskab (BAT) oplever at få bedre og hurtigere kundeservice, når de har brug for hjælp.

maren_uthaug_bedst_af_alle_u._navn_830x400.jpg

Tegning: Maren Uthaug

En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen har testet alle trafikselskabernes kundeservice telefonisk og på nettet.

Fynbus og BAT vinder for andet år i træk Passagerpulsens Kundeservicepris for bedste telefoniske og online kundeservice, mens Abildskou samlet set leverer den bedste service og modtager prisen som Bedst Af Alle.

God kundeservice har stor indflydelse på, hvordan passagererne oplever trafikselskabet. Får de dårlig service, har det betydning for deres valg af transportmiddel fremover. Det viser Passagerpulsens undersøgelse bag Kundeserviceprisen, hvor 50 % svarer, at kundeservice har stor eller meget stor betydning for deres valg af transportmiddel.

Når passagererne er i kontakt med trafikselskaberne bruger de i dag hyppigst trafikselskabernes hjemmesider. Ca. 2 ud af 3 brugte hjemmesiden sidst, mens hver 5. ringede til selskabet for at få hjælp.

”Det er vigtigt for passagererne at få løst deres problem hurtigt – og at blive mødt med venlighed og imødekommenhed. Med Passagerpulsens Kundeservicepris sætter vi fokus på, at god kundeservice er vigtig for at skabe forbedringer for passagererne i den kollektive transport”, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Det kører for Abildskou – Bedst af alle

Abildskou vinder prisen Bedst Af Alle, fordi de samlet set leverer den bedste kundeservice på tværs af både online og telefonisk kundeservice.

”Kundeservicemedarbejderen havde et meget indgående kendskab til hjemmesiden og brugte god tid på at forklare mig præcis, hvor på hjemmesiden jeg kunne finde oplysninger om tilbudspriser”, fortæller en testdeltager i undersøgelsen.

”Derudover har de en meget overskuelig hjemmeside, hvor det er hurtigt og nemt at finde pris/tid på den ønskede rejse”, fortæller en anden testdeltager.

Kundeserviceprisen skal skabe inspiration i branchen

Kundeserviceprisen blev første gang uddelt i 2015, fordi Passagerpulsen ønsker at sætte fokus på, at god kundeservice er vigtig.

Anja Philip forklarer, at prisen er et skulderklap til de trafikselskaber, som giver en særlig god kundeservice.

”Vi vil gerne anerkende dem, som gør det bedst. Men samtidig er det også en mulighed for, at selskaberne kan blive inspireret og lære af hinanden”.
Det der er særlig interessant ved Kundeserviceprisen er, at det igen i år er busselskaber, som løber med priserne.

Bedste Online Kundeservice

Selvom Fynbus ikke vinder den samlede pris igen i år, kan de glæde sig over prisen for Bedste Online Kundeservice.

”Det, der gør Fynbus’ hjemmeside til en særlig oplevelse er, at den er nem at overskue, sproget og tonen er imødekommende, og man fornemmer tydeligt, at den er lavet med udgangspunkt i passagerernes væsentligste informationsbehov”, lyder begrundelsen fra Passagerpulsen til Fynbus.

Bedste Telefoniske Kundeservice

Prisen for den Bedste Telefoniske Kundeservice går til Bornholms Trafikselskab, BAT.

”Det, der igen i år gør BATs telefoniske kundeservice til en positiv oplevelse, er, at kunderne kommer hurtigt igennem til en kompetent medarbejder (den gennemsnitlige ventetid var kun 14 sekunder), og at medarbejderne formår at sætte sig i kundens sted og udvise engagement, lyder forklaringen fra Passagerpulsen.

Kundeservicepris igen i 2017

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk tester kundeservicen igen til næste år.
Inden da har trafikselskaberne mulighed for at se deres egne testresultater, så de ved, hvordan de kan forbedre kundeservicen fremadrettet.

Fakta

Faktaboks

15 trafikselskaber er blevet testet for at se, hvem der leverer den bedste kundeservice til passagererne. Det er Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, som står bag undersøgelsen og uddelingen af Kundeserviceprisen 2016.