Blog: Skab sammenhæng mellem bus, tog og metro

27. april 2017

Passer bus- og togtiderne sammen, når du skal planlægge din rejse? Trafikselskaberne skal skabe bedre sammenhæng i den kollektive transport. Især på 4 områder kan der sættes ind, mener Passagerpulsen.

kvinde-venter-paa-metro

Kvinde står og venter på metroen på en overjordisk station
Foto: Getty Images

Tænk i bedre sammenhæng

Bussen er lige kørt, når dit tog rammer stationen, og der er 2 timers ventetid til det næste. Eller du må godt tage cyklen med i S-toget, men ikke metroen? Bussen stopper ved kommunegrænsen, selvom gymnasiet ligger få kilometer væk i nabokommunen. For os pendlere, går rejsen fra dør til dør, men alt for meget i den kollektive transport gør ikke.

I Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk undersøger vi, hvad der påvirker passagerernes tilfredshed, og manglende sammenhæng er et væsentligt problem for mange passagerer. Men hvad skal der så til?

Tag udgangspunkt i passagererne

Det lyder så banalt, men det er tilsyneladende alligevel vanskeligt. Passagererne skal være i centrum. Det skal de, når der kommunikeres, laves køreplaner, ved udbud, indkøb af materiel, stationsforbedringer osv.

Jeg er som passager ikke optaget af trafikselskabets logo, men om jeg kommer frem til mit rejsemål til tiden, hurtigt og enkelt. Behovet for langt større sammenhæng i den kollektive transport er stort. Det siger jeg med respekt for, at vi er kommet langt i Danmark på mange punkter.

Gør det nemt at vælge billet

Billettyper og priser skal være nemmere for passagererne at gennemskue uanset, hvilket selskab du tilfældigvis begynder rejsen med.

Kun 17 % af danskerne mener, at priser og takstsystemer er nemme at forstå. Det viser Passagerpulsens undersøgelse Danskernes holdning til kollektiv transport, som er lavet inden effekten af Takst Sjælland er trådt i kraft. Det er ikke godt nok.

Skal jeg få et rejsekort, købe kontantbillet eller periodekort? Valget skal være hurtigt og enkelt at foretage.

Hav kun én rejsetidsgaranti

Trafikselskaberne har i dag hver deres version af rejsetidsgaranti – det vil sige vores mulighed for at blive kompenseret, hvis vores bus, tog eller metro er forsinket.

Èn rejsetidsgaranti på tværs af bus, tog og metro med udgangspunkt i passageren, og Rejseplanen vil give bedre mening. Det vil nemlig skabe tryghed for, at vi kan komme fra A til B på den tid, der står på Rejseplanen, og at selskaberne bag samarbejder om at finde en løsning, hvis der opstår problemer.

Giv bedre information

God trafikinformation på tværs af selskaber og transportformer er også afgørende for at gøre det attraktivt at benytte den kollektive transport. Og ikke mindst når der er forsinkelser, bliver informationen helt central.

For hvad betyder forsinkelsen for min samlede rejse? Hvornår går den næste bus? Måske går den slet ikke, og jeg er nødt til at finde alternativ transport. Vi ved, at omkring 30 % af de forsinkede passagerer mister én videre forbindelse med kollektiv transport.

Skab bedre forhold for cyklister

Cykelmedtagning i tog, metro og bus er med til at gøre den kollektive transport mere attraktiv og øge passagertallet. I dag er det desværre sådan, at der er forskellige regler og muligheder for at medbringe cykel i for eksempel hovedstadsområdet alt efter, om du rejser med S-tog eller metro.

Forskellige regler skaber forvirring blandt passagererne. Vi skal have ensartede regler – ikke bare for cyklerne, men generelt.

I Passagerpulsen mener vi også, at pligten til at skabe sammenhængende transport skal indgå i kontrakter for selskaber og operatører.

Er der andet, du mener kan bidrage til at skabe sammenhæng? Så skriv endelig en kommentar til os i kommentarfeltet.

Skrevet af

Asta Ostrowski

Projektchef i Passagerpulsen
Asta pendler hver dag fra Humlebæk til Nørreport med Kystbanen og har arbejdet med passagertransport i en årrække.

Kommentarer

Hørt!!

Helt enig! Vi skal have sammenhæng i den samlede rejse. Vi skal kunne forvente at komme frem til tiden eller få erstatning for den SAMLEDE rejse.

DSB har over tid skåret sin rejsegaranti tilbage. I begyndelsen var der erstatning, hvis du kom for sent frem til din endelige destination, også selv om toget kun var ti minutter nede, men bussen var kørt. I dag gælder garantien kun, hvis toget er forsinket mere end den halve time, uanset om bussen først kører igen på mandag, så du må tage en taxa for at komme frem, og bussernes rejsegaranti er jo nærmest en hån mod passagererne, fordi den kun giver dig ret til at tage en taxa, og så når du måske alligevel ikke dit tog fra Jylland til København, men må vente en time eller mere.

I Sverige gælder rejsegarantien ifølge lov (!) allerede fra 20 minutters forsinkelse, og det gælder den SAMLEDE rejse.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.