Blog: Pendlere bidrager til bedre Svendborgbanen

18. oktober 2016

Talsmand for Svendborgbanens pendlerklub, Natasja Rasmussen, arbejder sammen med pendlere, politikere og andre aktører for at få tog til tiden. Samarbejde og en god tone er altafgørende, siger hun.

svendborgbanen_natasjarasmussen830x400.jpg

Blog: Pendlere bidrager til bedre Svendborgbanen
Foto: Natasja Rasmussen

900 medlemmer på 2 måneder  

Onsdag den 17. august 2016 startede jeg studie igen efter sommerferien, og med flere aflyste tog i træk kunne jeg konstatere, at jeg var nødt til at tænke i alternativer. Jeg ringede til min far, som kørte fra Hesselager mod Svendborg, hvor jeg bor, og han kørte mig til Odense – en tur, der hver vej er 45 kilometer. Jeg kom til tiden; 9.39, og jeg havde undervisning 9.40.  

Tanken om, at der var mange pendlere, der den morgen også ville komme for sent, gav mig den idé, at man burde samle sig på en eller anden måde. Resultatet blev facebooksiden 'Passager på Svendborgbanen'. 

På 2 dage havde gruppen fået 250 medlemmer. Det var ikke kun pressen, der var hurtige til at opfange den progressive stigning af medlemmer - også DSB's informationschef, Tony Bispeskov, blev hurtigt medlem og fulgte gruppen. Det var også ham, der tog initiativ til et dialogmøde mellem ham og os pendlere.

Jeg snakkede med Tony til mødet, og fik et indtryk af en samarbejdsvillig mand, der havde et ønske om, at Svendborgbanen skulle fungere. Vi har i dag en god dialog. Til mødet blev der nævnt, at det ville være oplagt at blive en officiel pendlerklub. Da jeg blev spurgt, om jeg ville være talsmand for dette, var mit svar entydig: 'nej'. 

I dag har Svendborgbanen fået sin officielle pendlerklub, hvor jeg fungerer som talsmand – jeg fortryder ikke, at jeg endte med at sige ja til det alligevel. 

Pendlere, pressen og politikerne  

I 2015 begyndte Fyns Amts Avis kampagnen 'Giv os tog til tiden’, hvor de netop begyndte at have en del fokus på Svendborgbanen. De har brugt, og bruger stadig, meget tid på at skrive om banen. Jeg køber Fyns Amts hver dag og har glædeligt været inde og skrive spildtid på deres hjemmeside, når jeg har oplevet forsinkelse på Svendborgbanen.

Men dem, der ved mest om Svendborgbanen, må være pendlerne, der dagligt benytter strækningen. Så derfor ville det klart være at foretrække, hvis man kunne få dem med på projektet, og dette må siges at været endt ud i noget af en succes qua gruppens oprettelse, men også medlemmernes engagement lige fra begyndelsen.  
 

Et punkt, som flere af pendlerne havde meget fokus på fra start, var sikkerheden i toget - især et morgentog, der kører 7.02 fra Svendborg; samme tog tager jeg, hver morgen. Man har ofte kunne opleve, at der kun har været ét togsæt på den rute, og dette har flere gange betydet, at man kom til at stå som sild i en tønde forholdsvis tidligt på ruten. 

Flere pendlere gik ud i pressen med det (med Facebookgruppen i ryggen), og det gav resultater: Vi har efterfølgende stort set haft 2 togsæt, hver morgen på den rute. Men det er ikke kun pressen, der bakker os op. På den politiske kant, har vi officielt fået opbakning fra byrådet i Svendborg, og borgmesteren i Faaborg-Midtfyn er vi også i dialog med. Facebookgruppen har også folketingsmedlemmer, der følger med. 

Samarbejde frem for kamp

I dag sidder jeg her og har fået den officielle titel som ’pendlertalsmand’ for Svendborgbanen. En bane, der i sommeren 2016 var med i en landsdækkende undersøgelse - ud af en undersøgelse på 43 strækninger - viste det sig, at passagererne på Svendborgbanen var de mindst tilfredse i hele landet. Alligevel sidder jeg tilbage med en følelse af optimisme. Jeg blev suget ind i en helt ny verden, så jeg var hurtigt klar over, at jeg skulle lytte og lære. 

I dag har 'Passager på Svendborgbanen' over 900 medlemmer. Pressen kontakter os så snart, der sker noget nyt. Vi er i dialog med (lokal)politikere; inklusiv byrådet i Svendborg, der bakker vores pendlerklub op. DSB's informationschef, Tony Bispeskov, holder mig opdateret løbende. Jeg er i dialog med kommunikationschefen hos Banedanmark - han vil samarbejde med os fra Svendborgbanen. Jeg har sagt ja til alle, der vil snakke med mig; det betyder, at jeg i dag har fået nogle kilder, der har skabt et samarbejde begge veje. Sidst, men ikke mindst, har hele pendlerklubben haft glæde af Anne Fiber. Hun fungerer som talsmand for Østfyns Pendlerklub, og har fra start været en stor hjælp - både for mig, da jeg har snakket og skrevet meget med hende, men hun har også været alle tiders til at oplyse de andre pendlere i 'Passager på Svendborgbanen', hvis de skulle have spørgsmål.  
 


Jeg var engang en frustreret pendler, der ikke kendte til, hvordan Svendborgbanen fungerede - jeg skulle bare fra Svendborg til Odense. Jeg skrev til DSB, hver gang, der var problemer - uden at have nogen idé om, hvordan og hvorledes, det hele hang sammen.  


Jeg er stadig ret ny i gamet, men jeg har i hvert fald fundet ud af, at vejen frem ikke er at råbe og skrige. Jeg har efterhånden snakket med mange forskellige privatpersoner, der har kæmpet en kamp mod DSB og Banedanmark på den ene eller anden måde - fælles for dem har været, at de aldrig er kommet igennem. Jeg har læst dokumenter, som de har sendt til netop DSB og Banedanmark, hvor man tydeligt kan mærke deres frustrationer over ovenstående aktører.

Flere gange er jeg blevet ganske overrasket over retorikken i deres breve. Og omvendt er de blevet overrasket over, at jeg er så usædvanlig rolig af natur og blød i min retorik.

Med realisme, saglighed og respekt kommer man langt – det har jeg allerede oplevet nu, og det er trods alt kun 2 måneder siden, Facebookgruppen 'Passager på Svendborgbanen' blev oprettet, som udelukkende var til at oplyse hinanden. Vi skal skabe den gode historie mellem pendlerne og DSB (Banedanmark). 
Hvis det skal betyde, at jeg skal løbe rundt til alle perronerne en tidlig kold morgen på Odense Banegård og give morgenbrød til alle lokoførerne, så gør jeg gerne det; Anne fra Østfyn er allerede med på den. 

Til sidst vil jeg blot sige: jeg stopper ikke som pendlertalsmand før, Svendborgbanen bliver en stabil bane, hvor man har lyst til at pendle. Derudover skal vi selvfølgelig også have dem tilbage, der har valgt bilen frem for toget.

Jeg glæder mig meget til at se, hvor vi er om nogle måneder!

Skrevet af

Natasja Rasmussen

Pendlertalsmand Svendborgbanen
Natasja Rasmussen bor i Svendborg og er en af hovedkræfterne bag Svendborgbanens pendlerklub. Hun stiftede Facebookgruppen Passager på Svendborgbanen med over 900 medlemmer, som førte til stiftelsen af den officielle pendlerklub.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.