Undersøgelse: Passagerernes oplevelse af information ved busforsinkelser

31. juli 2019

Hvor bliver bussen af? Passagerpulsen har undersøgt, om passagererne får klar besked, når deres bus kommer for sent eller bliver aflyst.

undersoegelse-passagerernes-oplevelse-af-information-ved-forsinkelser-bus.png

undersoegelse-passagerernes-oplevelse-af-information-ved-forsinkelser-bus
Foto: Getty Images

Kun hver anden passager får information inden afgang

Når passagererne står og spejder efter en forsinket eller aflyst bus, er det kun halvdelen, der oplever, at de får besked inden busafgangen.

47 procent af de passagerer, der oplever forsinkelser og aflysninger, fortæller i undersøgelsen, at de aldrig får information om forsinkelsen/aflysningen inden bussen skulle være kørt. 15 procent oplever, at de altid eller næsten altid får information.

Flest får information via Rejseplanen

Ud af dem, der får information om forsinkelsen eller aflysningen, er det 67 procent, der fortæller, at de får deres information via Rejseplanen.

Nedtællingsskærme (39 %) og andre infoskærme (37 %) er de informationskilder, som er næstmest udbredte blandt passagererne.

Få er tilmeldt automatisk information

Rejseplanen og diverse andre apps og hjemmesider tilbyder mulighed for, at passagererne kan følge en bestemt rejse eller abonnere på rejseinformation på de rejser, de foretager ofte.

Det er dog ikke en mulighed, som mange passagerer har valgt at benytte sig af. I undersøgelsen svarer 87 procent af buspassagererne, at de ikke bruger denne mulighed.

Download rapporten herunder for at se alle resultaterne.

 

PDF-ikon pdf (1.3 MB)