Undersøgelse: Passagerernes oplevelse af Takst Sjælland-reformen

3. april 2018

Priser og billetter blev ændret på Sjælland, Lolland, Falster og Møn 15. januar 2017. Formålet var at gøre det mere gennemskueligt, hvilken billet det bedst kunne betale sig at købe. Passagerpulsen har spurgt passagererne, hvad de oplever.

takst sjaelland

Et dobbeltdækker-tog holder på Københavns Hovedbanegård
Foto: Getty Images

Ændrede priser og billetter

Formålet med at ændre priserne og billetterne i Takst Sjælland-reformen var at gøre nemmere for passagererne at vælge den billigste billet.

Rejsekortet blev for eksempel altid billigst. Med mindre du rejser mere en 26 gange på en måned, så kan det bedre betale sig for dig at købe et periodekort.

Passagererne fik at vide, at prisen på 96 % af rejserne inden for Takst Sjælland stort set ikke ville blive ændret. Og de sidste 4 % af rejserne ville ikke opleve, at prisen steg med mere end 5 %.

Passagerernes oplevelser

Passagerpulsen har spurgt passagererne om deres oplevelser med de nye billetter og priser cirka et halvt år efter, at Takst Sjælland-reformen blev indført.

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • 67 % ikke har hørt om begrebet Takst Sjælland
  • 11 % af passagererne oplever, at ændringerne i Takst Sjælland lever godt op til formålet, mens 13 % synes den lever dårligt op til formålet
  • 6 % af passagererne oplever, det er blevet lettere at forstå priser og billetter, mens 15 % oplever det er blevet mere besværligt
  • 7 % oplever, det er blevet billigere for dem at rejse med bus, tog og metro, mens 24 % oplever det er blevet dyrere

Download PDF'en og se alle resultaterne samt Passagerpulsens anbefalinger

PDF-ikon pdf (1.05 MB)

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld