Undersøgelse: Passagerernes brug af og ønsker til rejsekortet

18. maj 2018

Passagererne er generelt tilfredse med deres rejsekort, men halvdelen af rejsekortbrugere oplever, det er besværligt at gennemskue priserne. Det viser en undersøgelse af passagerernes brug af og ønsker til Rejsekort Personlig, Flex og Anonymt.

rejsekortets-priser-er-uoverskuelige.png

rejsekortets-priser-er-uoverskuelige
Foto: Getty Images. Grafik: Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Rejsekort-brugernes ønsker til forbedringer

Passagerer, der bruger enten Rejsekort Personligt, Flex eller Anonymt, er generelt glade for deres rejsekort. Tilfredsheden med produktet som helhed er høj, og størstedelen af brugerne mener, at rejsekortet medvirker til at gøre det lettere at rejse med kollektiv transport.

Undersøgelsen viser dog, at der fortsat er plads til forbedringer på flere områder.

49 % af rejsekortbrugerne er ikke tilfredse med overskueligheden af rejsekortets priser og rabatordninger.

At priserne kan være svære at gennemskue, viser sig blandt andet ved, at 1 ud af 4 svarer, at de rejser mindst 4 dage om ugen med et Rejsekort Personligt, Flex eller Anonymt, selv om det vil være billigere med et periodekort.

Fornyelsen af rejsekort efter 5 år skal ifølge brugerne være nemmere. 8 ud af 10 brugere er utilfredse med, at fornyelsen ikke sker automatisk.

Download rapporten og se alle forslag til forbedringer og Passagerpulsens anbefalinger.

PDF-ikon pdf (2.06 MB)