Undersøgelse: Ældre passagerers ønsker og behov for faciliteter ved busstoppesteder og i busser

25. juli 2018

Passagerpulsen har undersøgt, hvilke faciliteter, passagerer i alderen 60+ mener, er vigtige at have adgang til på busstoppesteder, større busterminaler og i bussen.

facilitetsundersoegelse_bus_830x400.png

facilitetsundersoegelse_bus
Foto: Anette Sønderby Madsen

Trafikinformation på smartphones kan ikke erstatte information på stedet

Undersøgelsen viser, at ældre passagerer foretrækker at få information om afgangstider og forsinkelser på stedet.

Elektroniske tavler og fysiske opslag med information om afgangstider og forsinkelser bliver prioriteret af 62,6 til 79,3 procent af de ældre passagerer.

Information på telefonen bliver prioriteret af 31,9 til 61,4 procent.

Siddemuligheder og læ er højt prioriteret

Passagerne vil gerne kunne sidde ned og være i læ, mens de venter på bussen. Mellem 87,6 og 88,1 procent af de adspurgte mener, at det er vigtigt at kunne stå i læ – 58 til 73,1 procent fortæller, det er vigtigt at kunne sidde ned.

Siddepladser ombord i bussen er også vigtige for de ældre passagerer. 83,4 procent mener, at det er vigtigt at kunne sidde ned i en bybus. For regional- og langtursbusser er tallet 89,8 %).

Hent rapporten ved at trykke download på knappen herunder, og se resten af resultaterne

PDF-ikon pdf (1.78 MB)

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld