Undersøgelse: Togpassagerers tilfredshed med rejsen
tog-aarhus-banegaard

Tilfredshed med togrejsen i hele landet
Passagerernes tilfredshed er steget mest i forhold til:
- Muligheden for at købe billet/kort til rejsen,
- information ved forsinkelser og
- togenes generelle overholdelse af køreplanerne.
Det viser Passagerpulsens undersøgelse De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser. Rapporten bliver udgivet 2 gange om året og viser, hvor tilfredse togpassagererne er med forskellige dele af deres rejse.
Resultatet fra sommer 2018 viser dog også, at der er sket et fald i passagerernes tilfredshed med:
- klimaet ombord på toget,
- toiletterne på stationen og
- togets generelle standard, når vi sammenligner med sommer 2017.
Sammenligning på tværs af togselskaber og strækning
Tilfredsheden med togrejsen varierer fra selskab til selskab. Passagererne er mest tilfredse med Lemvigbanen (90 %), og mindst tilfredse med DSB Fjern- og regionaltog (77 %) og DSB S-tog (81 %).
Undersøgelsen giver også mulighed for at sammenligne passagerernes tilfredshed ned på strækninger. Du kan derfor præcist se, hvilke strækninger der har brug for forbedringer.
Strækningen med færrest tilfredse passagerer er DSB’s regionaltogsstrækning Roskilde-Køge-Næstved med 64 % tilfredse passagerer. Til gengæld har Tisvildelejebanen hos Lokaltog 93 % tilfredse passagerer.
Passagerpulsen anbefaler at forbedre 5 områder
Rapporten Den Nationale Passagertilfredshedsundersøgelse giver detaljeret information om tilfredsheden før og under rejsen fra A til B på alle togselskabernes togstrækninger samt stationerne.
Togselskaberne bør arbejde med at forbedre forholdene for passagererne på 5 punkter:
- Rettidigheden
- Information i togene og på stationerne – især ved forsinkelser
- Personalets hjælpsomhed og service
- Togenes generelle standard, vedligeholdelse og faciliteter
- Stationerne – rengøring, tryghed og venteforhold
Download hele undersøgelsen nedenfor og se tilfredsheden med din egen strækning og togselskab.

Tidligere undersøgelser af togpassagerers tilfredshed med rejsen
5. gang De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser udkom var i juni 2018. Spørgeskemaerne var indsamlet i perioden oktober 2017-marts 2018.
De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser udkom 4. gang i december 2017. Spørgeskemaerne var indsamlet i perioden april-oktober 2017.
Den 3. udgave af De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser udkom i juni 2017. Den dækker perioden oktober 2016-marts 2017.
Anden udgave af De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser udkom december 2016 og dækker perioden april-oktober 2016.
De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser udkom første gang i juni 2016. Spørgeskemaerne var indsamlet i perioden december 2015-marts 2016.