Undersøgelse: Driftsforstyrrelser i metroen

29. august 2018

Tekniske fejl, døre som ikke åbner og elevatorer ude af drift. Passagerpulsen har set på metroens opslag på Twitter om problemer i driften. Se, hvor mange der blev meldt ud januar-august 2018, og årsagerne dertil.

forsinkelser-metroen

Metrotog kører på skinnerne over jorden ved Ørestad station
Foto: Getty Images

Forsinkelser i metroen

Undersøgelser viser, at passagererne er meget tilfredse, og at rettidigheden er høj i metroen. Virkeligheden kan dog opleves anderledes af de mange faste metropassagerer.

Metroen offentliggør ikke antallet af driftsforstyrrelser eller årsagerne dertil.

Passagerpulsen har derfor samlet metroens opslag på twitter-kontoen @MetroenKBH, hvor de melder forsinkelser og andre driftsproblemer ud for at få en fornemmelse af omfanget.

3 hyppigste årsager til problemer

846 driftsforstyrrelser blev meldt ud i perioden fra januar til og med juli 2018.

319 gange handlede det om elevatorer, som var ude af drift, og 362 gange var det akutte problemer med driften.

Akutte problemer er typisk:

  1. Tekniske fejl på tog (25 %)
  2. Andre fejl - det vil sige årsager, vi ikke har kunnet kategorisere (20 %)
  3. Tekniske fejl på banen og signalsystemer (15 %)

Download notatet, og se Passagerpulsens anbefalinger til metroen.

PDF-ikon pdf (898.3 KB)

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld