BAT og Flixbus giver passagererne den bedste kundeservice

7. oktober 2019

Langtursbusselskabet Flixbus og det bornholmske busselskab, BAT, er uofficielle danmarksmestre i kundeservice. Det viser en undersøgelse lavet af Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen, hvor passagerer er gået undercover for at teste 14 trafikselskabers kundeservice på web og telefon.

pm-kundeservicepris2019.jpg

Tegning af Jon Skræntskov
Illustration: Jon Skræntskov

Det er femte år, at Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har undersøgt trafikselskabernes kundeservice både online og telefonisk. I år løber Flixbus med sejren for den bedste kundeservice på deres hjemmeside, men BAT er bedst, når det gælder den telefoniske kundeservice.

”Kundeservicepriserne er lavet for at hylde de gode eksempler og inspirere til endnu bedre service i den kollektive transport. Der kan nemlig være en tendens til at fremhæve alle de negative ting, når snakken falder på den kollektive transport, men der sidder medarbejdere, der hver dag knokler for at yde en god kundeservice over for passagererne. Og de skal hyldes,” siger Anja Philip, formand i  Forbrugerrådet Tænk.

BAT’s medarbejdere har styr på telefonen

Det bornholmske trafikselskab, BAT, vinder kategorien telefonisk kundeservice, fordi de har scorer højt på alt det der er blevet målt på. Især scorer de højt på håndtering af opkald, service og afslutning af sagen.

Medarbejderne ligger også helt i top. De bliver beskrevet som venlige, imødekommende og vidende, og de er dygtige til hurtigt at finde ud af, hvad de skal hjælpe med og få sendt passageren trygt videre.

Derfor har Flixbus den bedste hjemmeside

Priserne bliver uddelt på baggrund af en undersøgelse, hvor mystery shoppere både har ringet til trafikselskaberne og brugt deres hjemmesider med en række forskellige konkrete formål for øje for at vurdere, hvor god kundeservicen er hos de 14 trafikselskaber.

Flixbus klarer sig bedre end de andre selskaber online. Deres hjemmeside får især ros for, at den er lavet med udgangspunkt i passagerernes behov, den er intuitiv og den er nem at overskue.

Hjemmesiden er også nemt at se og bruge på mindre skærme, som for eksempel mobiltelefoner og tablets, hvilket testerne har lagt stor vægt på.

Som opfølgning på undersøgelsen mødes Passagerpulsen efterfølgende med de enkelte selskaber for at få en snak om, hvordan de har klaret sig, så de kan få inspiration til at gøre deres kundeservice endnu bedre fremadrettet til gavn for alle passagerer i den kollektive transport.