Undersøgelse: Togselskabernes rejsetidsgarantier
Togselskaberne er blevet bedre til at informere passagerer om deres rettigheder, når toget er forsinket eller aflyst. Mange passagerer oplever dog, at det er besværligt at søge om kompensation. Det viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen. Siden er opdateret i juni med et notat.
Forsinkede og aflyste tog giver ret til erstatning
Som togpassagerer i EU har du ret til at få en erstatning, når dit tog er meget forsinket eller helt bliver aflyst.
EU's forordning om jernbanepassagerers rettigheder og rejsetidsgaranti bestemmer, hvor forsinket toget skal være, før du som passagerer kan få erstatning.
Stadig lavt kendskab til rejsetidsgarantien
Undersøgelsens resultater viser, at togselskaberne er blevet lidt bedre til at informere på stationer, men at informationen ofte er svær tilgængelig i forbindelse med billetkøb online og i apps.
Togpassagerernes kendskab til rejsetidsgaranti er steget en smule fra 59 % i 2018 til 61 % i 2021. Det betyder dog stadig, at to ud af fem passagerer ikke kender deres rettigheder.
Samtidig er passagerernes kendskab til Pendler Rejsetidsgaranti faldet fra 24 % i 2018 til 20 % i 2021.
Under halvdelen benytter sig af garantien
Undersøgelsen viser desuden, at kun lige under halvdelen af de passagerer, som er berettigede til at søge kompensationen, rent faktisk gør det. Det skyldes særligt tre ting:
- at passagererne ikke ved, hvordan de søger
- at passagererne oplever processen med at søge som besværlig
- at kompensationen er for lille i forhold til indsatsen.
Klik på knappen 'Læs undersøgelsen' for at læse undersøgelsen om togselskabernes rejsetidsgarantier.
Notat om prøvekøb
Siden er opdateret den 21. juni med et notat om resultaterne af to prøvekøb gennem hhv. Arriva og DSB’s webshop. Notatet viser bl.a., at der ikke bliver givet information om rejsetidsgaranti direkte i købsflowet.
Tidligere undersøgelser af togselskabernes rejsetidsgaranti
-
I 2018 fulgte Passagerpulsen op på de tidligere undersøgelser om togselskabernes information om rejsetidsgaranti. I 2017 havde 60 ud af 78 undersøgte stationer information om rejsetidsgarantien. I 2018 er det 78 ud af 103 stationer. Undersøgelsen viser også, at færre salgssteder informerer passagererne om rejsetidsgarantien.
-
Passagerpulsen lavede i 2017 en undersøgelse, der skulle følge op på, om der var sket ændringer i informationen om rejsetidsgarantien siden de to forudgående undersøgelser i 2015 og 2016. Passageragenterne besøgte stationer for at lede efter fysiske opslag og foldere. Undersøgelsen gennemgår også den information, selskaberne giver på deres hjemmeside.
-
Passagerpulsen fulgte i sommeren 2016 op på, om trafikselskaberne var blevet bedre til at informere om passagerernes rettigheder.
I 2015 havde 33 procent af stationerne information om rejsetidsgaranti. I 2016 var tallet 74 procent.
-
Passagerpulsen undersøgte i efteråret 2015, hvor mange passagerer, som kendte til muligheden for at få penge tilbage, når toget var forsinket. Derudover undersøgte passageragenterne, hvor vidt de kunne finde information om ordningen på stationerne
Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.
Notat: Bornholmerne og kollektiv transport
Notatet giver et indblik i bornholmernes brug af og holdninger til kollektiv transport. I notatet sammenligner vi svarene fra Bornholm med svarene fra den øvrige del af befolkningen.
Undersøgelse: Busfremkommelighed og trængsel
Der er kommet mere trængsel på de danske veje. En måde at komme problemet til livs er at øge busfremkommeligheden. Passagerpulsen har undersøgt danskernes holdninger til de mulige løsninger. Undersøgelsen viser bl.a., at der stadig er stor opbakning til prioritering af busserne i gadebilledet.