Undersøgelse: Digitalisering i kollektiv transport

23. juni 2022

Danmark er et af de mest digitaliserede samfund i verden. Det gælder også inden for kollektiv transport. Udviklingen betyder, at passagererne i højere grad skal betjene sig selv. Vi har spurgt danskerne om deres brug af de digitale løsninger, og hvad de mener om dem.

getty_images.png

Billetkøb via smartphone
Foto: Getty Images

Digitale løsninger dækker manges behov 

Ca. totredjedele af de digitale danskere mener, at digitale løsninger i høj grad eller fuldstændigt dækker deres behov.

Desuden gør de digitale løsninger det bl.a. muligt for trafikvirksomhederne at nå ud til flere kunder samtidigt og sikre ensartet service til kunderne inden for den enkelte trafikvirksomhed.

Digitalt udsatte og utrygge danskere

Vores undersøgelse viser, at 23-35 procent af de danskere, der i udgangspunktet er digitale, mener, at de digitale selvbetjeningsløsninger kun ’i nogen grad’ opfylder deres behov, og 4-6 procent mener, at de digitale selvbetjeningsløsninger ’i lav grad’ eller ’slet ikke’ kan opfylde deres behov. 

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen har omkring hver femte dansker ikke de nødvendige digitale færdigheder, adgange eller muligheder til at begå sig digitalt i vores samfund.

Herudover viser vores undersøgelse, at der er en gruppe mennesker, der som udgangspunkt er digitale, men som kan være utrygge ved, eller har brug for hjælp til, at bruge de digitale løsninger. 

Download undersøgelsen om digitalisering i den kollektive transport og læs alle resultater og vores anbefalinger.

PDF-ikon pdf (1.08 MB)