Undersøgelse: Buspassagerers rettigheder ved forsinkelser
Få penge tilbage for taxatur, når bussen er forsinket
Når bussen er meget forsinket, har du som passager i EU ret til at få kompensation.
EU’s forordning om buspassagerers rettigheder sikrer dig en række rettigheder, når du rejser med bus over 250 kilometer.
Forsinkelser på kortere rejser giver også erstatning. Her tilbyder de regionale trafikselskaber, at du kan få refunderet din taxatur, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.
Kendskabet er lavt og få bruger rejsegarantien
Rapporten viser, at kun cirka 1 ud af 3 passagerer kender til rejsegarantien. Det er det samme som i 2016.
Kun 1 ud af 5 passagerer, der har været så forsinkede, at de havde krav på at bruge rejsegarantien, har rent faktisk gjort det.
Passagerpulsen mener, at selskaberne skal gøre informationen endnu tydeligere for passagererne.
Passagerpulsen har lavet en række anbefalinger, som kan hjælpe trafikselskaberne til at gøre informationen bedre og mere tydelig.
Tidligere undersøgelser af trafikselskabernes rejsegarantier
-
Passagerpulsen undersøgte i efteråret 2016, hvor mange passagerer, som kendte til deres rettigheder, når bussen er forsinket. Derudover undersøgte vi, hvor godt selskaberne informerer om rejsegarantiordningerne på deres digitale platforme.

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.