Notat: Corona-situationen i 11 europæiske lande
Isolation, hjemmearbejde og skolelukninger har betydet færre passagerer i bus og tog i hele Europa, og mange har frygtet turen med kollektiv transport. Se, hvilken betydning corona har haft for danskernes mobilitet sammenlignet med 10 andre europæiske lande.
Covid-19 i 11 europæiske lande
Hjemmearbejde, rejsevaner og brug af transport under og efter corona er hovedfokus i notatet 'Corona-situationen og mobilietetsvaner hos befolkningen i 11 europæiske lande'. Undersøgelsen er lavet af BEUC, som er en paraplyorganisation for 44 europæiske forbrugerorganisationer.
Gennemsnittet af de 11 lande viser, at:
- 47 procent forventer, at deres arbejde vil tillade brug af hjemmearbejde efter Covid-19.
- 17 procent forventer at rejse mindre efter Covid-19, 12 procent forventer at rejse mere, mens resten vil rejse i samme omfang som før Covid-19.
- 21 procent forventer at bruge bilen mere efter Covid-19.
- 14 procent forventer at cykle mere.
- 68 procent anser kollektiv transport (i byer) som usikker i forhold til smitterisiko.
BEUC anbefaler på baggrund af tallene, at de nationale myndigheder arbejder for at forhindre, at store dele af brugerne af den kollektive transport skifter til bilen.
Se, hvordan Danmark klarer sig sammenlignet med de andre lande i notatet.
Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.
Notat: Bornholmerne og kollektiv transport
Notatet giver et indblik i bornholmernes brug af og holdninger til kollektiv transport. I notatet sammenligner vi svarene fra Bornholm med svarene fra den øvrige del af befolkningen.
Undersøgelse: Busfremkommelighed og trængsel
Der er kommet mere trængsel på de danske veje. En måde at komme problemet til livs er at øge busfremkommeligheden. Passagerpulsen har undersøgt danskernes holdninger til de mulige løsninger. Undersøgelsen viser bl.a., at der stadig er stor opbakning til prioritering af busserne i gadebilledet.