Gå til hovedindhold

Undersøgelse: Unge og kollektiv transport - forskel på land og by

Unge er en vigtig del af fremtidens kollektive transport. Vi har undersøgt forskellen på de oplevelser og udfordringer, som unge oplever med kollektiv transport i byen og på landet.

Halvdelen af de danske unge oplever udfordringer med at benytte kollektiv transport

Undersøgelsen viser, at 56% af de unge oplever udfordringer med at benytte kollektiv transport. Ser man på forskellen på unge i store byer og i små byer og landdistrikter, er det i højere grad udenfor de store byer, at de unge oplever udfordringer.

De unge oplever at komme for sent som den primære konsekvens af udfordringerne

Konsekvenserne af de oplevede udfordringer er især, at de kommer for sent på arbejde, uddannelse eller til en aftale. Dette medfører igen en lavere tillid til den kollektive transport. Det kan resulterer i øget brug af bil og cykel, samt i yderste konsekvens et fravalg af kollektiv transport eller fravalg af uddannelsesinstitution eller arbejdsplads.

Der er for få eller ingen afgange, der passer til behovet hos de unge i små byer og landdistrikter

Unge i landdistrikter og små byer fravælger oftere end jævnaldrende i større byer kollektiv transport, når de skal rejse til deres uddannelse, og i særlig grad når de skal på arbejde. Problemet bliver tydeligt, når vi spørger de unge nærmere ind til deres udfordringer med den kollektive transport. Her angiver 51 procent af de unge i små byer og landdistrikterne, at der er for få eller ingen afgange, der passer til deres behov.

Forside til rapport om unge og kollektiv transport - forskel på land og by

Undersøgelse: Unge og kollektiv transport - forskel på land og by

Læs alle resultaterne i undersøgelsen her.

Læs undersøgelsen

Undersøgelsen bygger videre på eksisterende viden

Undersøgelsen bygger videre på Passagerpulsens undersøgelse om unge og kollektiv transport, udgivet i november 2022. Undersøgelsen fra 2022 stiller skarpt på de udfordringer og oplevelser, som unge oplever, og viser blandt andet, at brugen af kollektiv transport blandt unge er faldende, og at kollektiv transports evne til at opfylde unges behov også synes faldende.