Undersøgelse: Unge og kollektiv transport - forskel på land og by
Unge er en vigtig del af fremtidens kollektive transport. Vi har undersøgt forskellen på de oplevelser og udfordringer, som unge oplever med kollektiv transport i byen og på landet.
Halvdelen af de danske unge oplever udfordringer med at benytte kollektiv transport
Undersøgelsen viser, at 56% af de unge oplever udfordringer med at benytte kollektiv transport. Ser man på forskellen på unge i store byer og i små byer og landdistrikter, er det i højere grad udenfor de store byer, at de unge oplever udfordringer.
De unge oplever at komme for sent som den primære konsekvens af udfordringerne
Konsekvenserne af de oplevede udfordringer er især, at de kommer for sent på arbejde, uddannelse eller til en aftale. Dette medfører igen en lavere tillid til den kollektive transport. Det kan resulterer i øget brug af bil og cykel, samt i yderste konsekvens et fravalg af kollektiv transport eller fravalg af uddannelsesinstitution eller arbejdsplads.
Der er for få eller ingen afgange, der passer til behovet hos de unge i små byer og landdistrikter
Unge i landdistrikter og små byer fravælger oftere end jævnaldrende i større byer kollektiv transport, når de skal rejse til deres uddannelse, og i særlig grad når de skal på arbejde. Problemet bliver tydeligt, når vi spørger de unge nærmere ind til deres udfordringer med den kollektive transport. Her angiver 51 procent af de unge i små byer og landdistrikterne, at der er for få eller ingen afgange, der passer til deres behov.
Undersøgelsen bygger videre på eksisterende viden
Undersøgelsen bygger videre på Passagerpulsens undersøgelse om unge og kollektiv transport, udgivet i november 2022. Undersøgelsen fra 2022 stiller skarpt på de udfordringer og oplevelser, som unge oplever, og viser blandt andet, at brugen af kollektiv transport blandt unge er faldende, og at kollektiv transports evne til at opfylde unges behov også synes faldende.

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.