Gå til hovedindhold

Ankenævnssag: Passager troede billet også gjaldt i metroen

Passager klagede over en bøde, han fik for at rejse i metroen på en DSB-billet. Det var nemlig en speciel billet med andre regler. Se, hvordan det gik i ankenævnet.

· 5. December 2018

Klagen

Passageren bor i Sorø, men rejser en gang i mellem med tog og metro til København, hvor han arbejder som frivillig. Han køber normalt en almindelig DSB-billet, som han rejser videre på i metroen. Det har han nemlig fået at vide af en Metro service-medarbejder, at han kan.

Dagen inden han skulle til København, købte han en billet på dsb.dk. Passageren mente, han havde købt en almindelig billet, som han plejede. Så da han skulle rejse hjem med metroen om aftenen, viste han blot DSB-billetten, da han mødte en kontrollør.

Billetten var imidlertid en DSB Orangebillet, som kun kan bruges til en bestemt rejse med DSB på et bestemt tidspunkt.

Kontrolløren gav ham derfor en bøde, fordi han ikke havde gyldig billet. Dagen efter klagede han til Metro Service over bøden, og at reglerne for Orangebilletter ikke var tydeligere på DSB's hjemmeside.

Klagen blev afvist, så han sendte den videre til Ankenævnet for bus, tog og metro. Han skriver blandt andet, at der kun er en forskel på 8 kroner mellem en almindelig og en Orangebillet. Og at han trods alt havde en billet, så han forsøgte ikke at snyde.

Afgørelsen

Ankenævnet gav Metro Service ret til at udskrive bøden, så klageren skulle betale kontrolafgiften på 750 kr.

Klageren fik heller ikke ret i, at DSB ikke giver nok information om reglerne for Orangebilletter.

Begrundelsen

Ankenævnet kan se, at passageren havde mulighed for at vælge mellem 4 forskellige billettyper til den samme togafgang - men til forskellige priser, da han købte billetten på dsb.dk.

Forskellige priser betyder normalt, at der også er forskel på produkterne. For eksempel bliver din flybillet dyrere, hvis du skal have bagage med, eller du vil kunne afbestille eller lave ændringer.

Ankenævnet mener også, at reglerne for Orangebilletter er tilstrækkelig tydelige, og at klageren burde have været klar over, at billetten ikke var gyldig i metroen.

Bøder bliver ikke kun givet til passagerer, der bevidst forsøger at snyde, og derfor mener ankenævnet, at passageren skal betale bøden.