Ankenævnssag: Købte billet i den forkerte app
Passagerens ungdomskort fra Midttrafik var udløbet, så hun købte en billet i deres app, inden hun steg ombord på toget. Kort efter fik hun en bøde.
Klagen
En ung kvinde opdagede en morgen, at hendes ungdomskort var udløbet. Kortet var udstedt af Midttrafik, så hun købte en billet i deres app, inden hun steg ombord på toget.
Billetten var dog ikke gyldig i toget, som Arriva kørte. Derfor fik passageren en bøde på 750 kroner.
Kvindens far klagede til Arriva, fordi den unge kvinde havde købt billet i god tro, inden hun steg ombord på toget.
Arriva mente dog, at passageren skulle betale bøden, fordi billetten fra Midttrafik ikke er gyldig i Arrivas tog.
Afgørelsen
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro besluttede, at passageren skal betale bøden på 750 kroner.
Begrundelsen
Ankenævnet lagde vægt på, at der i Midttrafiks app står, at billetten ikke er gyldig i Arrivas tog.
At den unge kvindes Ungdomskort var udstedt af Midttrafik, var ifølge ankenævnet ikke grund nok til, at den unge kvinde kunne gå ud fra, at mobilbilletten også ville være gyldig.
Penge tilbage for billetter eller kort: Her er dine rettigheder
Fortryder du, at du købte billet eller pendlerkort til bus og tog? I nogle tilfælde kan du få dine penge tilbage, men det er ikke altid. Se dine muligheder her.
Ankenævnssag: Tog cykel med i spærretiden
Passager tog sin cykel med i metroen i myldretiden. Hun fik en bøde og klagede til Ankenævnet for tog, bus og metro, da der stod på billetten, at den var gyldig.
Ankenævnssag: Fejl på Rejseplanen fik passager til at misse færgen
Passager købte billet fra København-Ærø i DSBs billetsalg. En fejl i Rejseplanen gjorde, at passageren ikke nåede færgen fra Svendborg til Ærø og måtte vente 1½ time. Han klagede til Ankenævnet for bus, tog og metro.