Ankenævnssag: Fik bøde uden at have været i toget
Passager fik både bøde og rykkergebyr uden at have været med toget. Han fortalte DSB, at hans identitet var blevet misbrugt. Men DSB ville ikke droppe klagen. Derfor klagede han til Ankenævnet for bus, tog og metro.
Klagen
Klageren fik en rykker for en kontrolafgift på 750 kroner og et rykkergebyr på 100 kroner, som han påstår, han aldrig har fået. Bøden blev udskrevet, fordi passageren havde vist et HyperCard med foto, som var udløbet mere end et år tidligere, og som var udstedt til klageren.
Klageren ringede til DSB og fik at vide af en medarbejder, at kontrolafgiften var udstedt på strækningen Hvidovre st. – Danshøj st.
Passageren, der havde vist sit Hypercard, havde ikke udfyldt og underskrevet blanketten med data men havde forladt toget på Danshøj station.
På DSBs hjemmeside downloadede klageren en erklæring om, at han ikke havde rejst uden gyldig billet eller kort, som han underskrev og sendte til DSB.
DSB fastholdt både kontrolafgiften og rykkergebyret, fordi der ved kontrollen var blevet forevist et uddannelseskort med navn og billede.
Passageren klagede derfor til Ankenævnet for bus, tog og metro.
Afgørelsen
DSB S-tog skal frafalde kontrolafgiften.
Begrundelsen
DSB skal kunne dokumentere, at kontrolafgiften er udstedt til den rigtige person.
Kontrolafgiften blev kun udskrevet på baggrund af et HyperCard, som viste klagerens billede og fødselsdato.
Passageren blev ikke spurgt nærmere om sine data, og han nægtede at udfylde eller underskrive blanketten med cpr-nummer.
Identitetstyveri kan være vanskeligt for en person at dokumentere, især når der efter klagerens forklaring er tale om tyveri af et gammelt kort, som han ikke har haft grund til melde som stjålet.
Kontrolløren kan normalt fastslå identiteten på baggrund af billedlegitimation, der kan dog være situationer, hvor kontrolløren har grund til at stille kontrolspørgsmål til passageren.
Ankenævnet mener, at der i denne sag var grund til at stille kontrolspørgsmål, da der blev forevist et gammelt HyperCard, som var udløbet 1 år og 4 måneder tidligere.
Kontrolløren kunne heller ikke få en underskrift fra passageren, hvilket ville have gjort det nemmere bagefter at vurdere passagerens identitet.
Ankenævnet mener, at DSB S-tog skal bære risikoen for, at kortets indehaver klager over, at en anden, der ligner ham, blev kontrolleret og udgav sig for at være klageren.
Sagen var for ankenævnet 22. januar 2015.
Penge tilbage for billetter eller kort: Her er dine rettigheder
Fortryder du, at du købte billet eller pendlerkort til bus og tog? I nogle tilfælde kan du få dine penge tilbage, men det er ikke altid. Se dine muligheder her.
Ankenævnssag: Tog cykel med i spærretiden
Passager tog sin cykel med i metroen i myldretiden. Hun fik en bøde og klagede til Ankenævnet for tog, bus og metro, da der stod på billetten, at den var gyldig.
Ankenævnssag: Fejl på Rejseplanen fik passager til at misse færgen
Passager købte billet fra København-Ærø i DSBs billetsalg. En fejl i Rejseplanen gjorde, at passageren ikke nåede færgen fra Svendborg til Ærø og måtte vente 1½ time. Han klagede til Ankenævnet for bus, tog og metro.