Ankenævnssag: Købte billet i den forkerte app

11. april 2019

Passagerens ungdomskort fra Midttrafik var udløbet, så hun købte en billet i deres app, inden hun steg ombord på toget. Kort efter fik hun en bøde.

ankenaevnssag-koebte-billet-i-den-forkerte-app830x400.png

ankenaevnssag-koebte-billet-i-den-forkerte-app
Foto: Anette Sønderby Madsen

Klagen

En ung kvinde opdagede en morgen, at hendes ungdomskort var udløbet. Kortet var udstedt af Midttrafik, så hun købte en billet i deres app, inden hun steg ombord på toget.

Billetten var dog ikke gyldig i toget, som Arriva kørte. Derfor fik passageren en bøde på 750 kroner.

Kvindens far klagede til Arriva, fordi den unge kvinde havde købt billet i god tro, inden hun steg ombord på toget.

Arriva mente dog, at passageren skulle betale bøden, fordi billetten fra Midttrafik ikke er gyldig i Arrivas tog.

Afgørelsen

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro besluttede, at passageren skal betale bøden på 750 kroner.

Bedømmelsen

Ankenævnet lagde vægt på, at der i Midttrafiks app står, at billetten ikke er gyldig i Arrivas tog. 

At den unge kvindes Ungdomskort var udstedt af Midttrafik, var ifølge ankenævnet ikke grund nok til, at den unge kvinde kunne gå ud fra, at mobilbilletten også ville være gyldig.

Passagerpulsen mener

Det skal være så enkelt som muligt for passagererne at købe billet. Derfor burde det ikke være nødvendigt at man skal downloade forskellige apps for at køre med bus og tog i det samme område. Det øger risikoen for at passagerne kommer i klemme som den unge kvinde i historien. Det vil være en stor fordel for passagererne, hvis trafikselskaberne samarbejder om billetter og apps, så der kommer bedre sammenhæng i rejsen.