Notat: Mobilitet i landdistrikter
I dette notat samler vi vores viden om mobilitet i tyndtbefolkede områder. Vi har undersøgt, hvordan passagerer oplever kollektiv transport i tyndtbefolkede områder og kommer med anbefalinger til, hvad man bør fokusere på i udviklingen af kollektiv transport i landdistrikterne.
Kollektiv transport er afgørende for mange menneskers mobilitet
Mobilitet er en grundlæggende forudsætning for et godt liv. Kan man ikke komme rundt, hænger det moderne liv dårligt sammen. Men mange er udfordrede i hverdagen. For nogle borgere i tyndtbefolkede områder er den kollektive transport afgørende for deres mobilitet og adgang til uddannelse, arbejdsmarked, indkøb og sundhedsydelser. Det er ikke alle, der har mulighed for eller råd til at købe en bil eller en bil mere, hvis busruten lukkes.
Kollektiv transport dækker ikke passagerernes behov i landdistrikterne
Hovedparten af de, der bor i landdistrikterne, oplever, at kollektiv transport sjældent kan opfylde deres behov. Kun 11 procent af befolkningen i landdistrikter mener, at kollektiv transport i høj eller meget høj grad kan opfylde deres transportbehov. Det begrænser særligt mobiliteten hos borgere, der ikke har andre transportmuligheder.
Som konsekvens af det er tilfredsheden med kollektiv transport markant lavere i landdistrikterne end i byerne.
Få bruger Flextrafik og samkørselsordninger
Alternativer til den kollektive trafik såsom Flextrafik eller samkørselsordninger er der ikke mange, der anvender. De fleste i landdistrikterne kender lidt til Flextrafik, men kun få anvender det. Brugen er noget højere blandt dem, der ikke har bil og blandt ældre.
Notatet samler viden fra flere undersøgelser
Notat samler op på Passagerpulsens eksisterende viden om mobilitet i landdistrikter. Notatet er baseret på indsigter fra vores undersøgelse om Mobilitet i tyndtbefolkede områder fra 2019 og vores befolkningsundersøgelse fra 2022.

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.