Notat: Brug af kollektiv transport om natten
Vi har undersøgt passagererne i hovedstadsområdets brug af kollektiv transport om natten, og hvad der kan få flere passagerer til at tage bus eller tog om natten.

Passagerernes rejsevaner om natten
Notatet viser, at de hyppigste tidsrum at rejse på om natten er mellem kl. 00-02. Der er flest, der angiver fritid som rejseformål. Det er 86% af de adspurgte, der angiver dette som rejseformål. Efter fritid er pendling til og fra arbejde det hyppigste rejseformål, som 14% af de adspurgte har angivet.
Fravalg af bus og tog
Når de ikke anvender bus og tog, tager de i stedet en taxa, kører selv i bil eller cykler om natten. Årsagerne til fravalg af kollektiv transport skyldes for fleste af de adspurgte passagerer, at der ikke er afgangstider, der passer til deres behov om natten eller at det er nemmere at bruge et andet transportmiddel eller at der ikke er ruter, der passer til deres behov.
Potentiale for at flere vælger bus og tog
I notatet fremgår det, at flere vil tage bus og tog om natten, hvis der er hyppigere afgangstider hele natten eller i særlige tidsrum, at der ikke er ventetid ved skift mellem bus og tog og at bus og tog og bus er tilpasset større begivenheder. Hertil angiver hhv. 22% og 56%, at de "helt sikkert" eller "sandsynligvis" vil bruge bus eller tog mere, hvis de nævnte forhold bliver opfyldt.
Om notatet
For at hjælpe embedsværket i Region Hovedstaden har Passagerpulsen tilbudt, at gennemføre en forundersøgelse blandt medlemmer af Passagerpulsens passagerpanel, bosiddende i hovedstadsområdet, som en forløber for den egentlige undersøgelse, regionen vil udføre. Passagerpanelet er ikke repræsentativt for befolkningen i hovedstadsområdet. Resultaterne i dette notat er baseret på 528 besvarelser, hvoraf 446 har behov for at rejse om natten.

Undersøgelser før 2020
Her kan du finde Passagerpulsens undersøgelser, notater og andre udgivelser fra før 2020.

Undersøgelse: Kombinationsrejser - cykler og tog
Cyklen er et vigtigt transportmiddel til toget for mange passagerer og en forbedring af cykelforholdene kan potentielt tiltrække flere passagerer til kollektiv transport. Vi har undersøgt passagerernes oplevelser med at cykle til stationen og have cyklen med i toget.

Undersøgelse: Unge og kollektiv transport
Unge benytter kollektiv transport mere end den øvrige befolkning. De er dermed en vigtig kundegruppe, både nu og i fremtiden. Vi har undersøgt unge studerendes brug af samt holdninger og ønsker til kollektiv transport.