Forsinket med toget? 5 ting du har ret til

3. december 2018

Rejser du med tog i EU, har du ret til 5 ting, hvis du bliver forsinket i mere end 1 time. Få styr på dine rettigheder, så du undgår du at blive snydt.

passagerer-venter-paa-tog

Passagerer står på perronen og venter på toget
Foto: Anette Sønderby Madsen

Hjælp ved forsinket eller aflyst tog

Oplever du, at toget bliver aflyst eller forsinket i mere end 1 time, har du ret til 5 ting. Rettighederne gælder for alle togrejser i EU-landene.

Køber du billetten efter, du har fået information om forsinkelsen, kan du ikke få erstatning.

Læs om dine rettigheder som passager i EU

Forsinkelser over 1 time giver dig ret til:

1.

Information

Er dit tog aflyst eller forsinket, har du altid ret til tilstrækkelig information om situationen, mens du venter. Det gælder, uanset hvor lang ventetid du har.

Hold dig opdateret på Rejseplanen, skærme og ved højtalerudkald.

Får du ikke information, kan du klage til trafikselskabet.

Sådan klager du over din rejse med bus, tog og metro

2.

Penge tilbage

Billetten kan du få helt eller delvist betalt tilbage, hvis du får at vide, at du bliver mere end 1 time forsinket til din destination.

Er formålet med din rejse ikke længere muligt, kan du også have ret til at få betalt turen tilbage til den station, du startede din rejse fra.

Hvis du fortsætter din rejse som planlagt eller tager alternativ transport til den station, du havde billet til, har du ret til erstatning. Du har ret til:

- 25 procent af billetprisen, hvis toget er mellem 1 og 2 timer forsinket.

- 50 procent af billetprisen, hvis toget er over 2 timer forsinket.

Satserne ovenfor er minimumskravet. Hos nogle trafikselskaber kan du få flere penge tilbage eller få penge tilbage, selvom du er mindre end en time forsinket.

Er du 30 minutter forsinket? Sådan får du penge tilbage

3.

Alternativ transport

Bliver du forsinket over 1 time, har du ret til at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt eller på en senere dato, du selv vælger.

Du har ret til alternativ transport, hvis dit tog er blokeret, og driften er afbrudt.

Kontakt en medarbejder på stationen, i toget eller over telefonen for at høre, hvad du skal gøre.

4.

Mad og drikke

Bliver du mere end 1 time forsinket med toget, har du ret til at få noget at drikke og spise på togselskabets regning alt efter, hvor lang ventetid du har.

Sidder du i et IC-tog eller IC-lyntog, vil personalet typisk dele vand og andet ud til passagererne.

Står du på perronen, eller rejser du med et tog uden service ombord, kan du købe mad og drikke for 50 kroner i en af DSB’s 7-Eleven kiosker på stationerne. Efterfølgende kan du få pengene tilbage fra DSB.

Se reglerne for mad og drikke på DSB's hjemmeside

5.

Overnatning

Bliver du nødt til at vente natten over, har du ret til at få betalt en overnatning på et hotel.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld