Undersøgelse: Buspassagerers rettigheder ved forsinkelser

29. januar 2021

Taxatur kan du få betalt, når bussen er forsinket. Men hvor mange ved, at de kan det? Informerer trafikselskaberne om dine rettigheder? Det har Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk undersøgt.

rapport-buspassagerers_rettigheder

To kvinder kigger ud af vinduet i en bus
Foto: Getty Images

Få penge tilbage for taxatur, når bussen er forsinket

Når bussen er meget forsinket, har du som passager i EU ret til at få kompensation.

EU’s forordning om buspassagerers rettigheder sikrer dig en række rettigheder, når du rejser med bus over 250 kilometer.

Forsinkelser på kortere rejser giver også erstatning. Her tilbyder de regionale trafikselskaber, at du kan få refunderet din taxatur, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Sådan får du penge tilbage for taxaturen

Kendskabet er lavt og få bruger rejsegarantien

Rapporten viser, at kun cirka 1 ud af 3 passagerer kender til rejsegarantien. Det er det samme som i 2016.

Kun 1 ud af 5 passagerer, der har været så forsinkede, at de havde krav på at bruge rejsegarantien, har rent faktisk gjort det.

Passagerpulsen mener, at selskaberne skal gøre informationen endnu tydeligere for passagererne.

Passagerpulsen har lavet en række anbefalinger, som kan hjælpe trafikselskaberne til at gøre informationen bedre og mere tydelig.

Download undersøgelsen og se Passagerpulsens anbefalinger.

PDF-ikon pdf (1.16 MB)

Tidligere undersøgelser af trafikselskabernes rejsegarantier

Information om buspassagerers rettigheder 2017

i 2017 undersøgte Passagerpulsen, hvordan busselskaberne informerede passagererne om deres rettigheder - både rejsegarantien og EU forordning.

Download undersøgelsen fra 2017 her

Bussernes rejsegaranti 2016

Passagerpulsen undersøgte i efteråret 2016, hvor mange passagerer, som kendte til deres rettigheder, når bussen er forsinket. Derudover undersøgte vi, hvor godt selskaberne informerer om rejsegarantiordningerne på deres digitale platforme.

Læs undersøgelsen fra 2016 her