Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Vi har undersøgt i hvilket omfang, der bliver udleveret en informationsfolder i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt. Overordnet viser resultaterne, at situationen er blevet bedre, siden vi undersøgte området sidst, men informationsfolderen udleveres kun i under halvdelen af købstilfældene.
Særlige regler for anonyme rejsekort
Rejsekort Anonymt er et kort for passagerer, der ønsker at rejse anonymt. Kortet kan i lighed med Rejsekort Flex deles med andre. Der gives også 25 procent i rabat på rejser uden for myldretiden, og man kan rejse flere på samme kort.
Der knytter sig dog også visse begrænsninger til Rejsekort Anonymt, og der gælder særlige vilkår, som det er vigtigt, at blive oplyst om. Særligt fordi Rejsekort Anonymt er beregnet til at kunne anvendes umiddelbart efter anskaffelsen.
Udvikling siden 2019
I 2019 undersøgte vi, om salgsstederne giver købere af Rejsekort Anonymt de nødvendige informationer. I mellemtiden har Rejsekort & Rejseplan A/S, som driver og udvikler Rejsekort, imødekommet en række krav fra Forbrugerombudsmanden om bl.a. at leve op til deres informationsforpligtelse, så kunderne får udleveret de væsentligste brugsvilkår i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt i papirformat.
For at følge op på den indgåede aftale samt vores seneste undersøgelse, har vi igen undersøgt, om der er sket forbedringer på området. Undersøgelsen er sket ved 31 prøvekøb af Rejsekort Anonymt over hele landet.
Flere får information, men det kan blive bedre
Undersøgelsen viser, at der er sket forbedringer, men at det stadig kan blive bedre.
Ved 18 ud af 31 prøvekøb blev der således ikke udleveret en folder. Og ved de fleste udleveringer skete dette først efter forespørgsel fra mystery shopperen. I 2019 blev der til sammenligning blot udleveret en informationsfolder ved fire ud af 30 prøvekøb

Notat: Vejledning i forbindelse med køb af Rejsekort Anonymt
Rejsekort Anonymt har en række særlige regler. Vi har undersøgt, om passagererne får den nødvendige information, når de køber kortet.

10 bud på bedre service: Sådan får vi flere passagerer i bus og tog
Danskerne skal oftere vælge bus og tog, hvis vi skal nå klimamålene og mindske trængslen. Passagerpulsen har samlet 10 bud på, hvilke serviceforbedringer, der vil gøre den kollektive transport mere attraktiv.

Notat: Tryghed på stationer
Sikkerhed og tryghed er et grundlæggende behov, som passagererne skal have dækket, hvis den kollektive transport skal være attraktiv for dem. Derfor har Passagerpulsen undersøgt danskernes oplevelse med tryghed på stationer.