Gå til hovedindhold

Storm, strejke eller politiaktion: Gælder din rejsetidsgaranti?

Rejsetidsgarantierne giver dig erstatning eller hjælp til at komme videre. Men ikke alle selskaber dækker, hvis der opstår problemer på grund af for eksempel vejret eller arbejdsnedlæggelse.

Fotokredit: Getty Images · 26. Maj 2023
Tog holder på skinner ved perron

Ikke alle rejsetidsgarantier gælder i tilfælde af krise

Trafikselskaberne har hver deres rejsetidsgaranti, og derfor er det forskelligt, hvordan du er dækket, når du bliver forsinket på din rejse med bus eller tog. Det gælder også, når vejr eller kriser påvirker transporten, så du kommer for sent.

Dårligt vejr, krig og katastrofer er eksempler på årsager, som selskaberne ikke har kontrol over, og som derfor kan sætte rejsetidsgarantien ud af spil. Årsagerne kaldes også force majeure.

Selskabernes definition af, hvilke begivenheder der er force majeure, er forskellig. Derfor skal du tjekke med det selskab, du rejser med, hvordan du er dækket.

Busselskaberne dækker ikke

Busselskaberne tager forbehold for force majeure i betingelserne for deres rejsetidsgaranti. Det betyder, at du ikke kan få penge tilbage eller betalt en taxa, hvis bussen ikke kører på grund af dårligt vejr eller arbejdsnedlæggelse.

Rejser du med Movias Lokaltog gælder rejsetidsgarantien heller ikke i tilfælde af problemer, som selskabet ikke er ansvarlig for. Det samme gælder Aarhus Letbane, Lemvigbanen og Metroen.

Midttrafiks rejsegaranti gælder dog også, hvis letbanen er forsinket eller aflyst på grund af frost på køreledningerne.

Lange togrejser skal være dækket

DSB og Arrivas rejsetidsgarantier dækker til gengæld, hvis du bliver forsinket på grund af dårligt vejr, arbejdsnedlæggelse eller andre forhold, som selskaberne ikke selv har kontrol over.