Forsinket: Kend din rejsetidsgaranti

27. juli 2018

Er du forsinket med bus eller tog? Så har du måske ret til at tage en taxa eller få dine penge tilbage. Se trafikselskabernes rejsetidsgarantier her.

Rejsetidsgaranti

Flintholm station set fra busholdepladsen med metrotog og bus i billedet
Foto: Getty Images

Få kompensation ved forsinkelser

Hvis toget eller bussen, du skulle have været med, er forsinket eller helt aflyst, kan du have ret til at få penge tilbage.

Trafikselskaberne har alle en ordning, de kalder rejsetidsgaranti eller rejsegaranti. Det betyder, at trafikselskabet giver dig kompensation, når din bus, tog eller metro er mere end et vist antal minutter forsinket.

Hvor stor din forsinkelse skal være, før du kan søge om kompensation, varierer fra selskab til selskab. Men det er cirka mellem 20-31 minutter.

Kompensationen er oftest, at du kan få refunderet din billet eller tage en taxa på selskabets regning.

Kend de forskellige regler

Reglerne for, hvornår du kan få penge tilbage eller tage en taxa, er forskellige fra selskab til selskab.

Rejsegarantien dækker kun forsinkelser hos ét trafikselskab. Så du får ikke kompensation for hele rejsen, hvis du rejser med mere end ét trafikselskab, og det kun er det ene selskab, der er forsinket.

Pendler du, kan du tilmelde dig en særlig rejsetidsgaranti for pendlere.

Sådan får du penge tilbage med Pendlerrejsetidsgaranti

Læs mere om reglerne for almindelig rejsetidsgaranti under de forskellige trafikselskaber.

Passagerpulsen mener

Trafikselskaberne i Danmark skal forbedre deres information om rejsetidsgarantien på perroner, busstoppesteder og ved billetkøb. Derudover bør erstatningerne udbetales automatisk til passagererne, når der er større nedbrud i den kollektive transport.

Rejsetidsgarantien bør også gælde alle transportformer og være ens på tværs af selskaber. Det vil gøre det mere gennemskueligt for passagererne.

Trafikselskabernes rejsetidsgarantier

Arriva

Hvem er dækket?

Arrivas rejsetidsgaranti dækker passagerer, der rejser på kontantbillet, rejsekort eller klippekort.

Rejser du på pendlerkort/periodekort eller ungdomskort, skal du i stedet tilmelde dig Pendlerrejsetidsgaranti.

Sådan tilmelder du dig Pendlerrejsetidsgarantien hos Arriva

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Toget skal være mere end 30 minutter forsinket, når det kører ind på den station, du skal af på.

Hvilken kompensation kan du få?

Vælg mellem en erstatningsbillet til den strækning, hvor du er blevet forsinket, eller få nogle af pengene for billetten tilbage.

Erstatningsbilletten kan du ikke bytte eller få pengene tilbage for. Billetten gælder i 6 måneder.

Billetten gælder for Arrivas og DSB’s tog, når du kombinerer rejsen.

Vælger du at få udbetalt penge, afhænger beløbet af, hvor forsinket toget er blevet.

Er du forsinket mellem 30 og 59 minutter, får du 25 % af billetprisen tilbage. Derefter stiger procentdelen, og hvis du er mere end 2 timer forsinket, kan du få hele billetprisen retur.

Det er Arriva, som udregner forsinkelsens længde.

Hvordan søger du rejsetidsgaranti?

Udfyld Arrivas formular for rejsetidsgaranti, og send din billet eller kopi af rejsekortdokumentation med post eller e-mail til selskabet.

Kompensation skal du søge senest 1 måned efter forsinkelsen.

Søg Arrivas rejsetidsgaranti for passagerer med kontantbilletter, rejsekort og klippekort

Bornholms trafikselskab (BAT)

Hvem er dækket?

Alle der kører med BAT’s busser.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Bussen skal være mere end 20 minutter forsinket på en af BAT’s afgange.

Hvilken kompensation kan du få?

BAT dækker regningen til en taxa til det planlagte stoppested, minus prisen for en kontantbillet til den pågældende strækning.

Har du periodekort, bliver hele regningen betalt, hvis du vedhæfter en kopi af kortet.

Taxaen skal du i første omgang selv lægge ud for.

Hvordan får du penge tilbage for taxaen?

Udfyld en formular med tid, sted og rutenummer på bussen. Send det med post til BAT sammen med taxakvitteringen.

Skemaet til refusion finder du på BAT's hjemmeside

DSB S-tog samt fjern- og regionaltog

Hvem er dækket?

Alle, der rejser på kontantbillet, klippekort, rejsekort eller Bus & tog-årskort, er dækket af rejsetidsgarantien.

Pendler du, og er dit kort gyldigt i mindst 30 dage, kan du i stedet tilmelde dig Pendler Rejsetidsgaranti. Det gælder også, hvis du rejser med rejsekort og har rabattrin 5 eller mere vest for Storebælt.

Rejser du på pendler/periodekort, kan du kun bruge den almindelige rejsetidsgaranti, hvis du ikke er tilmeldt Pendler Rejsetidsgaranti på samme strækning.

Se, hvilken ordning du skal vælge hos DSB

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Toget skal være forsinket mere end 30 minutter. Det bliver målt ud fra, hvornår du ankommer med toget til stationen, du skal af på.

Hvilken kompensation kan du få?

Du kan få pengene for billetten helt eller delvist tilbage på kontoen eller vælge en erstatningsbillet til den strækning, du er blevet forsinket på.

Vælger du en erstatningsbillet, skal den indløses indenfor 6 måneder.

Beløbet, du kan få tilbagebetalt, afhænger af, hvor forsinket du er blevet. Det er DSB, som fastsætter kompensationen.

  • 30 minutters forsinkelse giver 25 % af billettens pris tilbage
  • 1 times forsinkelse giver 50 % af billettens pris tilbage
  • 2 timers forsinkelse giver billettens fulde pris tilbage

Pengene bliver ikke udbetalt, hvis erstatningen er mindre end 25 kroner. I stedet får du en erstatningsbillet.

Hvordan søger du rejsetidsgaranti?

Søg rejsetidsgaranti ved at udfylde et online ansøgningsskema på DSB’s hjemmeside og vedhæfte en kopi af din billet.

Skemaet kan du også printe og sende med posten sammen med en kopi af din billet eller kvittering.

DSB anbefaler, at du søger hurtigst muligt, men din ret til at få kompensation gælder i 3 år.

Find formularen på DSB's hjemmeside

Fynbus

Hvem er dækket?

Alle der kører med FynBus.

Grupper på 15 personer eller mere, som ikke har reserveret plads i bussen 6 hverdage i forvejen, er ikke dækket.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Bussen skal være mere end 20 minutter forsinket.

Kører bussen før tid, eller kører bussen forbi dig, og der er mere end 20 minutter til næste afgang, kan du også søge om rejsetidsgaranti.

Hvilken kompensation kan du få?

Fynbus betaler regningen for din taxa, men du skal selv lægge ud.

Hvordan får du penge tilbage for taxaturen?

Udfyld et refusionsskema med tid, sted og rutenummer på bussen for din rejse. Send det til Fynbus på mail eller med post sammen med din taxakvittering.

Skemaet skal du sende senest 14 dage efter den oplevede forsinkelse.

Download refusionsskema fra Fynbus

 

Metroselskabet

Hvem er dækket?

Alle der kører med metroen.

Rejsegarantien gælder også, når du som kørestolsbruger ikke har adgang til Metroen, fordi elevatoren er ude af drift.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Metroen skal være 30 minutter eller mere forsinket.

Hvilken kompensation kan du få?

Metroselskabet betaler din taxaregning på op til 200 kroner. Turen med taxa skal du starte fra den metrostation, hvor du bliver forsinket.

Taxaen skal du i første omgang selv lægge ud for.

Hvordan får du betalt taxaen?

Udfyld et skema fra Metroens rejsegarantifolder, som du finder på stationen eller på Metroens hjemmeside. Send det med post til Metro Service sammen med din originale taxakvittering.

Taxaregningen kan du få betalt op til 3 måneder efter, at du tog taxaen.

Download skemaet for refusion af din taxa hos Metroen

 

Midttrafik

Hvem er dækket?

Rejsegarantien dækker alle, der rejser med Midttrafiks busser, letbanen og Lemvigbanen.

Grupper på 8 personer eller mere, der ikke har reserveret plads i bussen eller toget 4 hverdage i forvejen, er ikke dækket.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Rejsegarantien gælder, hvis bussen eller toget er mere end 20 minutter forsinket, når du ankommer til din station.

Kører bussen forbi dig ved stoppestedet, og der er mere end 20 minutter til næste bus, eller kører bussen før tid, kan du også søge om rejsegaranti. 

Erstatning kan du også få, hvis du ikke når din næste bus på grund af en forsinkelse, og derfor ender med at blive mere end 20 minutter forsinket til din slutdestination.

Skiftet fra den ene bus til den anden skal dog stå i køreplanen, eller der skal være mindst 4 minutter plus den tid, det tager at gå mellem stoppestederne, mellem planlagt ankomst og afgang for de to busser.

Hvilken kompensation kan du få?

Midttrafik refunderer udgifter til taxa eller privatbil, så du kommer videre til den destination, bussen ville have kørt dig til. Kompensationen gælder op til 50 kilometer.

Vælger du at køre i bil, bliver kompensationen beregnet ud fra statens kilometertakst. 

Taxaen og bilturen skal du i første omgang selv lægge ud for.

Hvordan får du betalt taxaen eller bilturen?

Du kan søge rejsegaranti online, per post eller ved at aflevere dit ansøgningsskema personligt til Midttrafik. I alle tilfælde skal du huske at vedhæfte din kvittering, hvis du har taget en taxa.

Ansøgningen om rejsegaranti skal Midttrafik have senest 14 dage efter forsinkelsen.

Udfyld onlineansøgning for rejsetidsgaranti hos Midttrafik

Download ansøgningsskema for rejsegaranti hos Midttrafik

Movia

Hvem er dækket?

Alle der kører med bus eller lokaltog hos Movia.

Gælder ikke rejser med Flextrafik, som er en særlig kørselsordning hos Movia.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Bussen eller lokaltoget skal være mere end 20 minutter forsinket.

Kører bussen forbi dig ved stoppestedet, eller stopper toget ikke, selv om du har trykket stop, kan du også søge om rejsegaranti. Det gælder, hvis der er mindst 20 minutter til næste afgang.

Kører lokaltoget eller bussen mere end 2 minutter før tid, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder rejsegarantien også.

Indhenter bussen eller lokaltoget forsinkelsen, så den ikke er på 20 minutter, får du ikke erstatning.

Hvilken form for kompensation kan du få?

Movia dækker regningen til en taxa til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

Taxaen skal du i første omgang selv lægge ud for.

Hvordan får du penge tilbage for taxaen?

Udfyld Movias ansøgningsskema online og vedhæft en kopi af din taxakvittering.

Skemaet kan du også printe og sende med posten sammen med den originale taxakvittering.

Ansøgningen skal Movia have modtaget senest 14 dage efter forsinkelsen.

Ansøg om Movias rejsegaranti

 

Sydtrafik

Hvem er dækket?

Rejsegarantien gælder for dig, der kører med Sydtrafik.

Grupper på 8 personer eller mere, der ikke har reserveret plads i bussen 5 hverdage i forvejen, er ikke dækket.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Rejsegarantien gælder, hvis bussen er skyld i, at du bliver mere end 20 minutter forsinket.

Kører bussen forbi dig ved stoppestedet, og der er mere end 20 minutter til næste bus, kan du også søge om rejsegaranti. 

Kompensation kan du også få, når et busskifte mislykkes på grund af en forsinkelse. Skiftet skal dog stå i køreplanen, eller der skal være mindst 4 minutter mellem planlagt ankomst og afgang.

Hvilken kompensation kan du få?

Sydtrafik dækker udgifter til taxa eller privatbil på op til 50 kilometer.

Udgifterne til taxa eller bil skal du selv lægge ud for. Tager du din privatbil, bliver kompensationen beregnet ud fra statens kilometertakst. 

Hvordan får du penge tilbage for taxa eller biltur?

Udfyld en formular på Sydtrafiks hjemmeside og vedhæft en kopi af taxakvitteringen, hvis du har taget en taxa.

Ansøgningen skal du sende online senest 14 dage efter forsinkelsen.

Søg om kompensation på Sydtrafiks hjemmeside

Nordjyllands Trafikselskab

Hvem er dækket?

Rejsegarantien gælder for dig, der kører med Nordjyllands Trafikselskab (NT).

Rejsegarantien dækker både NT's busser og NT's tog, der kører på strækningerne Skagen - Frederikshavn og Hirtshals - Hjørring.

Pendler du med NT's tog, gælder rejsetidsgarantien også.

Grupper på 8 personer eller mere, der ikke har reserveret plads i bussen 5 hverdage i forvejen, er ikke dækket.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Rejsegarantien gælder, hvis selskabet er skyld i, at du bliver mere end 20 minutter forsinket.

Kører bussen eller toget forbi dig ved stoppestedet eller på stationen, og der er mere end 20 minutter til næste afgang, kan du også søge om rejsegaranti.

Kompensation kan du også få, når et skifte fra bus til tog mislykkes på grund af en forsinkelse. Det gælder, hvis du pendler med NT's tog eller startede din rejse med bus.

Skiftet skal stå i køreplanen, eller der skal være mindst 4 minutter mellem planlagt ankomst og afgang. 

Hvilken kompensation kan du få?

NT dækker udgifter til taxa eller privatbil på op til 50 kilometer.

Taxaen betaler du selv først, og derefter søger du om refusion.

Tager du din privatbil, bliver kompensationen beregnet ud fra statens kilometertakst. 

Hvordan får du penge tilbage for biltur eller taxa?

Udfyld et ansøgningsskema på NT’s hjemmeside og vedhæft en kopi af taxakvitteringen, hvis du har taget en taxa.

Skemaet kan du også printe og sende med posten, sammen med den originale taxakvittering.

Ansøgningen om rejsegaranti skal NT have senest 14 dage efter forsinkelsen.

Få refunderet din taxa eller bilkørsel hos Nordjyllands Trafikselskab

Nordjyske jernbaner

Hvem er dækket?

Alle der rejser på strækningerne Skagen - Frederikshavn, Hirtshals - Hjørring og Frederikshavn - Skørping.

Rejsegarantien gælder, hvis du benytter kontantbillet, mobilbillet, rejsekort med rabattrin 0-4, Travel Pass, print-selv-billet eller Bus og Tog årskort.

Pendlere der er tilmeldt DSB Pendler Rejsetidsgaranti kan ikke søge om erstatning med Nordjyske Jernbaners tog.

Hvor stor skal forsinkelsen være?

Rejsegarantien gælder, hvis toget er mere end 30 minutter forsinket.

Erstatning kan du også få, hvis du bliver forsinket mindst 30 minutter fra et af Nordjyske Jernbaners tog til en af NT's busser.

Hvilken kompensation kan du få?

Få penge tilbage på kontoen eller vælg 1 erstatningsbillet til den strækning, du er blevet forsinket på. Billetten skal du indløse indenfor 6 måneder.

Vælger du at få udbetalt penge, afhænger beløbet af, hvor forsinket toget er blevet.

Pengene bliver ikke udbetalt, hvis erstatningen er mindre end 25 kroner. I stedet får du en erstatningsbillet.

Hvordan søger du rejsetidsgaranti?

NT ejer Nordjyske jernbaner. Du skal søge erstatning hos dem.

Udfyld ansøgningsskema enten online eller på papir.

Vælger du at sende ansøgningsskemaet med posten, skal du også medsende din billet eller en kopi af den.

Kompensation skal du søge senest 14 dage efter forsinkelsen.

Find ansøgningsskemaet på NT's hjemmeside

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld