Hærværk, skrald eller sne: Hvem skal du kontakte?

21. august 2019

Er skærmen gået i sort eller gangbroen glat? Få overblik over, hvem du skal kontakte, hvis der er problemer på din station eller ved stoppestedet.

haervaerk-skrald-eller-sne-hvem-skal-du-kontakte830x400.png

haervaerk-skrald-eller-sne-hvem-skal-du-kontakte
Foto: Anette Sønderby Madsen

Fejlmeld eller giv et praj

Skærme, der ikke virker, overfyldte skraldespande, hærværk og isglatte veje kan gøre din tid på stationen eller ved stoppestedet mindre behagelig.

Problemer kan du fejlmelde eller tippe, så de ansvarlige ved, at der er noget, der trænger til at blive fikset. Det er forskelligt, hvem du skal henvende dig til alt efter, hvem du rejser med, og hvad problemet er.

Find det selskab, du rejser med, i oversigten og bliv klogere på hvem, du skal ringe eller skrive til.

Nogle stationer eller stoppesteder bliver brugt af mere end ét selskab. Kig dig omkring, og se, om der står, hvem du skal kontakte. Hvis der ikke står noget på stationen, kan du starte med at kontakte det selskab, du rejser med.

Passagerpulsen mener

Når passagererne vil hjælpe trafikselskaberne ved at give besked om problemer på stationen, skal det være nemt. Det skal ikke være nødvendigt, at passagererne kender den komplicerede ansvarsfordeling af de forskellige dele af stationsområdet.

Trafikselskaberne, Banedanmark og kommunerne bør samarbejde om én indgang, som passagererne kan bruge til at indmelde fejl og mangler på stationerne og ved stoppestederne. Det skal være tydeligt på stedet, hvordan passagererne kan tage kontakt.

Arriva

Arriva har ansvaret for de fleste af de stationer, deres tog stopper ved, herunder toiletter, indvendigt udstyr og ventesale på perronen. Det er også Arriva, der står for rengøring inde og ude og fjernelse af graffiti.

Kontakt Arriva via deres kontaktformular

Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

BAT

Kontakt BAT, hvis der er noget, der ikke er, som det skal være ved stoppestedet. Du kan ringe til BAT på 5695 2121 eller sende dem en mail på post@bat.dk.

Bornholms Regionskommune kan også have ansvaret for nogle af tingene ved stoppestedet. Hvis BAT sender dig videre til regionskommunen, kan du kontakte Center for Ejendomme og Drift på ejendommeogdrift@brk.dk.

DSB

DSB Ejendomme har ansvaret for meget af stationen, og de kan også give besked videre til Banedanmark, hvis det, du oplever problemer med, er deres ansvar.

Skærme og højtalere på fjern- og reginaltogsstationer kan du fejlmelde på dinstation.dk.

Fejlmeld en skærm eller højtaler via formularen på dinstation.dk

Kontakt DSB Ejendomme på telefon 3353 3353 eller mail ejend@dsb.dk. Du kan også bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

Fejlmeld din station hos DSB Ejendomme

Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

Fynbus

Fynbus og de forskellige kommuner på Fyn har ansvaret for stoppestederne. Kontakt Fynbus, hvis du oplever problemer ved stoppestedet.

Telefonnummeret til Fynbus er 6311 2200. Du kan også sende dem en mail på fynbus@fynbus.dk.

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde noget af stoppestedet eller området omkring stoppestedet. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, du skal have fat på, hvis Fynbus beder dig kontakte kommunen i stedet.

Metroen

Problemer med faciliteterne på metroens stationer kan du indmelde via en kontaktformular på DOT’s hjemmeside. Vælg reklamation over udstyr.

Giv metroen besked om fejl

Du kan også bruge metroens gule opkaldspunkter til at komme i kontakt med metroens kontrolrum. Opkaldspunkterne findes både på stationerne og ombord i togene.

Midttrafik

Aarhus Letbane

Midttrafik har en del af ansvaret for letbanens stationer. Hvis der også kører andre tog fra stationen, kan andre togselskaber også have en del af ansvaret. Kommunen og Banedanmark kan også have ansvaret for nogle af tingene på stationen.

Kontakt Midttrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne på en af letbanens stationer. Du kan ringe til dem på 7021 0230 eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

Giv Midttrafik besked om problemer ved stationen

Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000, hvis Midttrafik beder dig om det.

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

Busser

Midttrafik og kommunerne har ansvaret for de stoppesteder, Midttrafiks busser holder ved.

Kontakt Midttrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne ved en af Midttrafiks stoppesteder. Du kan ringe til dem på 7021 0230 eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

Giv Midttrafik besked om problemer ved stoppestedet

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

Movia

Bus

Movia er ansvarlig for kortet over buslinjerne i læskuret, stoppestedsstanderen og den digitale skærm, der sidder i nogle standere.

Skriv til Movia om stoppestedet via deres kontaktformular

Kommunen har ansvaret for resten af stoppestedet, inklusiv bænk, læskur, skraldespande og de skærme med digital trafikinformation, der visse steder er placeret i selve læskærmen.

Lokaltog

Movia har en del af ansvaret for Lokaltogs stationer. Hvis der også kører andre tog fra stationen, kan andre togselskaber også have en del af ansvaret. Kommunen og Banedanmark kan også have ansvaret for nogle af tingene på stationen.

Kontakt Lokaltog via deres hjemmeside, hvis du oplever problemer med faciliteterne på en af Lokaltogs stationer. Du kan også ringe til dem på 7020 0054.

Meld en fejl ind til Lokaltog via deres kontaktformularen

Banedanmark kan du kontakte på banedanmark@bane.dk eller 8234 0000.

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stationen eller pladsen omkring stationen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.

Nordjyllands Trafikselskab

NT’s kontaktformular giver dig mulighed for at skrive ind om stoppesteder eller stationer. Vælg ’Ved stoppestedet/perronen’ og beskriv problemet.

Find formularen på NT’s hjemmeside

Sydtrafik

Sydtrafik og kommunerne har ansvaret for de stoppesteder, Sydtrafiks busser bruger.

Kontakt Sydtrafik, hvis du oplever problemer med faciliteterne ved en af deres stoppesteder. Du kan ringe til dem på 7010 4410, skrive en mail til post@sydtrafik.dk eller bruge kontaktformularen på deres hjemmeside.

Giv Sydtrafik besked om problemer ved stoppestedet

Kommunen kan have ansvar for at vedligeholde dele af stoppestedet eller busterminalen. Det vil tit være teknik- og miljøafdelingen, der står for det.