Forsinket med bus på tværs af landet? 4 ting, du har ret til

28. november 2018

Skal du rejse 250 kilometer eller derover med bus indenfor EU, har du ret til en række ting, hvis du bliver forsinket.

forsinket-med-fjernbus.png

forsinket-med-fjernbus
Foto: Getty Images

Hjælp, hvis bussen bliver forsinket eller aflyst

Flixbus og andre langtursbusser kan være en billig måde at rejse på tværs af landet eller til byer udenfor Danmark. Men hvordan er du stillet, hvis bussen bliver forsinket eller aflyst?

Passagerer i EU, der rejser med bus på strækninger over 250 kilometer, har ret til 4 ting.

Rejser du mellem Aarhus og København, og bussen kører over broen, er afstanden cirka 300 kilometer, og derfor træder dine rettigheder i kraft. Rejser du mellem Odense og Aarhus er rejsen kun cirka 150 kilometer, og du er derfor ikke dækket.

Læs mere om dine rettigheder som buspassager i EU

Du har ret til disse 4 ting i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger

1.
 

Information

Du har altid ret til at få at vide, hvad der sker, hvis din bus bliver forsinket eller aflyst. Informationen skal være så god, så du får svar på dine spørgsmål, og du skal have den rettidigt, det vil sige mens, du venter.

2.

Penge tilbage eller hurtigst muligt videre

Bliver bussen forsinket mere end 2 timer eller aflyst, får du mulighed for at blive kompenseret. Det er dog bussens afgangstidspunkt, der er vigtigt, så hvis forsinkelsen opstår undervejs på din rejse, er du ikke dækket.

Kompensationen kan du få på 2 måder. Du skal selv vælge, hvilken mulighed du helst vil have.

Den første mulighed er, at du får penge tilbage for billetten og – hvis det er relevant – får betalt transport tilbage til der, hvor din rejse startede. Det kan være et godt tilbud, hvis formålet med din rejse ikke længere kan lade sig gøre på grund af forsinkelsen.

Den anden mulighed er, at du bliver transporteret hurtigst muligt til din destination og med samme regler, som den billet, du havde. Det må ikke koste dig ekstra.

Tilbyder busselskabet dig ikke valget mellem disse 2 ting, så snart din bus bliver forsinket, kan du senere klage og få billetten refunderet. Derudover kan du få erstatning på et beløb, der svarer til på 50 procent af billettens pris.

3.

Mad og drikke

Har du købt billet til en rejse med fjernbus, der varer over 3 timer, har du desuden ret til mad og drikke, hvis bussen bliver aflyst eller mere end 90 minutter forsinket.

Mad og drikke har du ret til, så det passer med den tid, du må vente på grund af forsinkelsen.

4.

Overnatning

Hvis du har billet til en rejse på over 3 timer, der bliver aflyst eller forsinket mere end 90 minutter, har du også ret til overnatning, hvis du først kan starte eller fortsætte din rejse dagen efter den afgang, du har købt billet til.

Du kan få betalt overnatning i op til 2 nætter, men overnatningen må højest koste 80 euro, svarende til cirka 600 kroner per nat.

Der er dog én undtagelse: Skyldes bussens forsinkelse dårligt vejr eller naturkatastrofer, er busselskabet ikke forpligtet til at sørge for overnatning til dig.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld