Forsinket med bus på tværs af landet? 4 ting, du har ret til

29. juni 2020

Skal du rejse 250 kilometer eller derover med bus indenfor EU, har du ret til en række ting, hvis du bliver forsinket.

forsinket-med-fjernbus.png

forsinket-med-fjernbus
Foto: Getty Images

Hjælp, hvis bussen bliver forsinket eller aflyst

Flixbus og andre langtursbusser kan være en billig måde at rejse på tværs af landet eller til byer udenfor Danmark. Men hvordan er du stillet, hvis bussen bliver forsinket eller aflyst?

Passagerer i EU, der rejser med bus på strækninger over 250 kilometer, har ret til 4 ting.

Rejser du mellem Aarhus og København, og bussen kører over broen, er afstanden cirka 300 kilometer, og derfor træder dine rettigheder i kraft. Rejser du mellem Odense og Aarhus er rejsen kun cirka 150 kilometer, og du er derfor ikke dækket.

Busselskabet kan dog vælge, at rettighederne gælder til alle rejser uanset længde, og i de tilfælde vil du selvfølgelig også være dækket.

Læs mere om dine rettigheder som buspassager i EU

Du har ret til disse 4 ting i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger

1.
 

Information

Du har altid ret til at få at vide, hvad der sker, hvis din bus bliver forsinket eller aflyst.

Busselskabet skal informere dig så hurtigt som muligt, og under alle omstændigheder senest 30 minutter efter planlagt afgang. Har du givet de relevante oplysninger og anmodet om det, har du ret til information elektronisk, for eksempel via sms eller e-mail.

Du har blandt andet ret til information om det forventede afgangstidspunkt og information om alternative forbindelser, hvis der er et skift, du ikke kan nå på grund af forsinkelsen.

2.

Penge tilbage eller hurtigst muligt videre

Bliver bussen forsinket mere end 2 timer eller aflyst, har du ret til at blive kompenseret. Forsinkelsen skal dog ske før afgangstidspunktet, så opstår forsinkelsen undervejs på din rejse, er du ikke dækket.

Bliver din rejse aflyst, har du ret til at få dine penge tilbage, uanset hvor lang rejsen er. Busselskabet må ikke nægte dig at få pengene tilbage og i stedet give dig et tilgodebevis/ en voucher. Den eneste undtagelse er, hvis det meget klart og tydeligt fremgår af vilkårene for din rejse, at du ikke kan få pengene tilbage ved aflysning.

Kompensationen kan du få på 2 måder. Du skal selv vælge, hvilken mulighed du helst vil have.

1. mulighed er, at du får penge tilbage for billetten og – hvis det er relevant – får betalt transport tilbage til der, hvor din rejse startede. Det er en fordel, hvis formålet med din rejse ikke længere kan lade sig gøre på grund af forsinkelsen.

2. mulighed er, at du bliver transporteret hurtigst muligt til din destination og med samme regler, som den billet, du havde. Det må ikke koste dig ekstra.

Tilbyder busselskabet dig ikke valget mellem disse 2 ting, så snart din bus bliver forsinket, kan du senere klage og få billetten refunderet. Derudover kan du få erstatning på et beløb, der svarer til på 50 procent af billettens pris.

 

3.

Mad og drikke

Har du købt billet til en rejse med fjernbus, der varer over 3 timer, har du desuden ret til mad og drikke, hvis bussen bliver aflyst eller mere end 90 minutter forsinket.

Mad og drikke har du ret til, så det passer med den tid, du må vente på grund af forsinkelsen.

4.

Overnatning

Har du en billet til en rejse på over 3 timer, der bliver aflyst eller forsinket mere end 90 minutter, har du også ret til overnatning, hvis du først kan starte eller fortsætte din rejse dagen efter den afgang, du har købt billet til.

Du kan få betalt 2 overnatninger, men prisen må højest være 80 euro per nat, svarende til cirka 600 kroner per nat.

Der er dog én undtagelse: Skyldes bussens forsinkelse force majeure, som for eksempel dårligt vejr eller naturkatastrofer, er busselskabet ikke forpligtet til at sørge for overnatning til dig.