Betalt for meget for bus- eller togturen? Sådan gør du

23. april 2018

Bus- eller togpassagerer kan opleve at betale for meget for turen, fordi rejsekortet har registreret forkert zone ved check ind eller ud. Sådan undgår du at blive snydt.

betalt-for-meget

Rejsekortstander til check ud med Øresundstog i baggrunden
Foto Passagerpulsen

Fejl på rejsekortstandere

Passagererne kan opleve fejl i priserne for busrejer betalt med rejsekortet. Det skyldes en manuel betjeningsfejl i rejsekortudstyret i busserne.

Problemet med overpriser også kan ske i toget, hvis kontrollørernes terminaler ikke er indstillet korrekt.

Movia og Nordjyllands Trafikselskab offentliggør en liste over de busser, hvor de har fået indberetninger om fejl.

Se, om der har været fejl i priserne på din busrute

Opdager du, at du har betalt for meget for din rejse på grund af fejl, kan du få pengene refunderet af Rejsekort Kundecenter. 

Undgå at blive snydt

1.

Vær opmærksom
Kører du den samme tur på samme tidspunkt hver dag, så tjek om beløbet ændrer sig på rejsekortstanderen, når du tjekker ud af bussen. Betaler du pludselig en anden pris for rejsen, end du plejer, kan det skyldes en fejl med rejsekortet i den bus, som du kører med. Vær også opmærksom i toget, hvor kontrollørens terminal til at tjekke dit rejsekort kan være forkert indstillet.

2.

Tjek din rejseoversigt
Du kan tjekke om din bus- eller togtur har kostet mere end den burde i din rejseoversigt på Rejsekortets hjemmeside. Kig særligt efter, om der fremgår et busstoppested eller en station, som du ikke har været på, eller om beløbet for den samme rejse pludselig ændrer sig. Du kan tjekke rejseoversigten 13 måneder tilbage i tiden.

Du finder din rejseoversigt i selvbetjeningen på rejsekort.dk

Du kan også tjekke din rejseoversigt i en af rejsekortets automater. Her kan du se dine fem seneste rejser.

3.

Kontakt kundeservice

Hvis du har mistanke om, at du er blevet snydt, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter på 7011 3333. Det er trafikselskaberne, der driver Rejsekort Kundecenter. Hvis du har betalt for meget for din rejse, vil de hjælpe med at betale pengene tilbage.

Passagerpulsen mener:

Ansvaret er lagt over på passagererne. Det er ikke i orden, fordi man ikke har mulighed for at opdage fejlen på rejsen, medmindre man jævnligt tjekker sin rejseoversigt.

Trafikselskaberne bør automatisk overføre penge til de passagerer, der har betalt for meget, så snart fejlen bliver opdaget.