Trængsel i bus og tog får passagerer til at holde sig væk
Corona-restriktionerne i den kollektive transport er ophævet, men en del af passagererne mangler stadig. Ny undersøgelse viser, at en del af forklaringen skal findes i trængsel.
Mange passagerer oplever, at der efter corona-krisen ikke er tilstrækkelig god plads i den kollektive transport – og det får nogen til at holde sig væk. Det er én af konklusionerne i en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.
Undersøgelsen bygger på 2.594 besvarelser og er foretaget på Passagerpulsens Passagerpanel, der har en overrepræsentation af folk, der hyppigt bruger kollektiv transport.
I undersøgelsen svarer halvdelen af de erhvervsaktive og studerende, at de oplever høj eller meget høj trængsel i bussen eller toget på en normal rejsedag. Og noget tyder på, at netop den trængsel, der er, er med til at afholde en gruppe af passagerer fra at bruge den kollektive transport.
Mere plads er største ønske hos dem, der rejser mindre end før
4 ud af 10 svarer i undersøgelsen, at de enten rejser mindre med bus og tog end før coronakrisen eller slet ikke bruger kollektiv transport længere. Blandt dem svarer flest, at mere plads er mest afgørende for at få dem til at stige ombord igen.
41 procent af de frafaldne passagerer mener, at det er vigtigt, at selskaberne sikrer, at busser og tog ikke er overfyldte, hvis de skal komme tilbage i fuldt omfang.
Tallene får Helle Agerdal Olsen, der er politisk chef hos Forbrugerrådet Tænk til at opfordre tog- og trafikselskaberne til at sørge for, at passagererne føler sig trygge på rejsen:
”Efter en lang periode, hvor vi er blevet bedt om at holde afstand til hinanden, er det ikke underligt, at nogle passagerer er betænkelige ved at skulle stå og sidde meget tæt med andre mennesker igen. Men hvis vi skal nå vores klimamål og undgå for meget trængsel på vejene, så er vi nødt til at have en kollektiv transport, som alle i Danmark trygt kan stige ombord i – også selvom de skal rejse i myldretiden,” siger Helle Agerdal Olsen.
Pålidelighed er stadig højt på ønskelisten
Rettidigheden kommer på en andenplads over tiltag, der er vigtige for at få de erhvervsaktive og studerende til at rejse lige så meget som før. 37 procent svarer, at det er blandt det vigtigste.
”Tallene viser, at alt det, der var vigtigt for passagererne før pandemien, stadig spiller en betydelig rolle. Selvom meget har ændret sig, så har folk stadig brug for at komme hurtigt frem – og til tiden. Danskerne skal kunne stole på den kollektive trafik i hverdagen og i fritiden, uanset hvor i Danmark, de bor,” siger Helle Agerdal Olsen.
Undersøgelsen ”Passagerernes oplevelse med kollektiv transport under Covid-19” er den tredje undersøgelse i en række, der undersøger passagerernes reaktioner på coronapandemien.
Den kollektive transport står til at miste hver 6. passager
Passagererne har under corona-nedlukningen valgt andre transportformer for at mindske risikoen for smitte. Nu skal de gradvis vende tilbage til bus og tog, men cirka hver 6. passager vender ikke tilbage i samme omfang. Det viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.
Trods corona: Flere er tilfredse med den kollektive transport
Sporarbejder, trængsel og corona. Den kollektive transport har rigeligt med udfordringer. En ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk viser dog, at flere danskere er tilfredse med bus og tog.
Sådan kan den grønne mobilitetsplan sikre mere attraktiv kollektiv transport
Den kollektive transport skal være mere attraktiv, hvis passagererne skal vende tilbage efter coronapandemien og på sigt tiltrække flere passagerer. Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har lavet 10 bud på serviceforbedringer, som bør indgå i forhandlingerne om den grønne mobilitetsplan.