Passagerråd skal give bedre kollektiv trafik i Midtjylland

Passagererne har en unik viden om, hvordan den kollektive trafik i Region Midtjylland kan blive bedre. Den viden skal endnu mere i spil. Derfor opretter Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk nu et Passagerråd i Region Midtjylland.

Fotokredit: Getty Images · 1. Februar 2021
Gruppe af mennesker sidder på trappetrin og taler sammen

Midtjyderne får nu endnu større mulighed for at få indflydelse på rejsen med bus, tog og letbane i deres region. Passagerernes oplevelser og erfaringer skal inddrages meget mere i planlægningen og udviklingen af den kollektive transport, hvis det står til Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk. Det var et flertal af partierne i Folketinget enige i, da de sidste år gav Passagerpulsen en bevilling til at oprette fem regionale Passagerråd. Nu er turen kommet til Region Midtjylland.

Alle interesserede kan indtil den 22. februar 2021 stille op via En attraktiv kollektiv transport | Passagerpulsen (taenk.dk) til en af de 10 pladser i passagerrådet, der er reserveret til brugere af kollektiv trafik.

”Lige nu er mange busser og tog tomme på grund af corona-restriktionerne, men skal vi løse udfordringerne i den kollektive transport og sikre, at passagerne vender tilbage, når samfundet åbner op igen efter corona, så kræver det et tæt samarbejde med passagererne. Derfor glæder det os meget, at vi nu kan starte et Passagerråd med fokus på mobiliteten i Region Midtjylland. Det vil styrke den kollektive transport, og dermed også understøtte den grønne omstilling,” siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Region Midtjylland ser frem til passagerernes input

Region Midtjylland driver blandt andet de blå regionale busser, tog-ruter i Vestjylland, og de er ejer af den østjyske letbane sammen med Aarhus Kommune. Regionsrådsformand Anders Kühnau (S) glæder sig over oprettelsen af det nye passagerråd.

”Vi arbejder tæt sammen med kommunerne og vores fælles trafikselskab om at udvikle en grønnere kollektiv trafik, der er tilpasset de reelle behov, borgerne har. Det arbejde ønsker vi selvfølgelig at involvere passagererne i så meget som muligt. Derfor er samarbejdet med det nye passagerråd også noget, vi kommer til at prioritere og inddrage aktivt i fremtiden. For eksempel i arbejdet med regionale mobilitetsplaner,” siger  Anders Kühnau.

Alle kan stille op til Midtjyllands Passagerråd

Medlemmerne af Passagerrådet er alle frivillige, og de har forskellige baggrunde. Modellen er hentet fra Tyskland, hvor erfaringerne er gode. Nogle medlemmer er udpeget i samarbejde med eksempelvis Danske Studerendes Fællesråd, Ældresagen og pendlerrepræsentanter, og nogle er tilfældigt udvalgt blandt alle interesserede.

Anja Philip opfordrer alle til at stille op, også selv om de ikke bruger kollektiv transport særlig tit.

”Danmarks klimamål afhænger af, at flere af os tager bus, tog eller letbane. Så hvad enten du rejser hver dag eller kun en sjælden gang, kan du stille op. Det samme gælder, hvad enten du bor i byen eller på landet, eller du rejser kort eller langt. Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde for en bedre kollektiv transport,” siger Anja.

I december oprettede vi det første Passagerråd, i Region Hovedstaden, som transportminister Benny Engelbrecht var med til at åbne. Passagerrådet i Region Midtjylland bliver Danmarks andet Passagerråd. Planen er, at landets fem regioner alle har et konstitueret Passagerråd inden sommerferien 2021.

Fakta om Passagerrådet

• Passagerpulsens Passagerråd i Region Midtjylland kommer til at have 19 medlemmer. 9 er udpeget efter dialog med interesseorganisationer og pendlerrepræsentanter. 10 bliver udvalgt blandt andre, der har lyst til at stille op.

Alle kan stille op ved at udfylde et skema hos Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk. Efterfølgende bliver medlemmerne udvalgt ud fra kriterier som:

• køn,
    • alder,
    • geografi (bopæl),
    • hyppighed i brug af kollektiv trafik og
    • motivation for deltagelse.