Forsinket: Sådan får du information om din rejse

6. december 2018

Information om alternative ruter og ændringer på rejsen kan gøre rejsen nemmere, når der er forsinkelser. Få overblik over, hvor du kan finde information for bus, tog og metro.

s-tog_flintholm_st.jpg

Foto Ulrik Jantzen

Forsinkelser på rejsen kræver information

Er bussen, toget eller metroen forsinket, skal du have klar besked.

Forsinket i mere end 20-30 minutter? Se, om du kan få penge tilbage

App og sms giver dig information

Rejseplanens app og hjemmeside kan du bruge til at få information om forsinkelser for bus, tog og metro i hele landet.

Følg din rejse live

Rejser du med tog, kan du følge toget live på kortet ”Landets Puls”.

Det kræver, at du ved, hvilket nummer dit tog har, og at du kan finde det på kortet.

Du kan dog ikke altid kan regne 100 procent med togenes placering på kortet.

Find dit tog med Landets Puls

S-tog kan du følge på et særskilt kort.

Find dit S-tog

Brug dine medpassagerer

Passagerer er mange steder gået sammen i Facebook-grupper eller sider, hvor de holder hinanden opdateret om blandt andet forsinkelser og aflysninger.

Facebook-grupper eller -sider kan for eksempel være: S-tog Drift, Kystbanen Live, Passager på Svendborgbanen, MetroPendler, Østfyns Pendlerklub, Slagelse Pendlerklub, Lille Syd pendler. 

Gå på opdagelse på Facebook, og se, om der er en gruppe, der passer til dit behov.

Find din information hos trafikselskaberne

Trafikselskaberne giver også information på deres egne kanaler. Du kan få information online, via app, sms og over telefon.

Se, hvor du kan få information om dit tog, bus eller metro nedenfor.

Oversigt over trafikselskabernes information

Arriva

Arriva giver dig information om forsinkelser og planlagt sporarbejde via sms eller mail. For at modtage informationen skal du tilmelde dig Arriva Trafikinfo.

Tilmeld dig Arriva Trafikinfo

Du kan også ringe til Arriva Kundecenter. Nummeret er 70 27 74 82.

BAT

BAT har et online kort, som viser, hvor din bus kører netop nu. Det kan du bruge til at se, hvor forsinket din bus er.

Ulempen ved kortet er, at der kan være forsinkelser i tidsangivelsen for din bus, fordi data hentes fra Rejseplanen.

Se, hvor din bus kører

Du kan også ringe til BAT’s kundecenter og få information. Telefonnummeret er 56 95 21 21.

DSB

DSB's app kan du bruge til at se, hvornår de næste tog kører fra stationer i nærheden af dig. Du kan også få information om aktuelle eller kommende ændringer. Det finder du under trafikinfo.

Trafikinformationen er det samme, som du finder på DSB’s hjemmeside.

Hent DSB appen her

Ændringer i køreplanen kan du også få på sms, hvis du ikke har DSB app. Du får dog kun information fra den strækning eller station, du vælger. Servicen koster almindelig sms-takst.

Sådan bruger du DSB’s sms-service

Bruger du ikke apps eller sms, kan du ringe til DSB Kundeservice for at få information. Telefonnummeret er 70 13 14 15.

Fynbus

Fynbus har sat QR-koder op på mange af deres bussers stoppesteder. Når du scanner koden får du information om næste afgang, og om der er forsinkelser.

Du kan også få information ved at ringe til kundeservice på 63 11 22 00.

Lemvigbanen

Information om din rejse på Lemvigbanen får du ved at ringe til kundeservice. Telefonnummeret er 97 82 00 19.

Metro

På metroens hjemmeside kan du se, om metroerne kører efter planen.

Gå til metroens hjemmeside

Du kan også ringe til kundeservice på 70 15 16 15.

Metroen er også på Twitter, hvor du løbende kan blive opdateret om driften.

Følg @MetroenKBH

Midttrafik

Følg din bus live med Midttrafik Live. Kortet viser dig, om din bus kommer til tiden.

Tiderne på kortet bliver opdateret cirka hvert 15. sekund.

Følg din bus

Hent Midttrafik Live som app

Du kan også finde trafikinformation på Midttrafiks hjemmeside.

Se aktuelle driftsinformation hos Midttrafik

Du kan også ringe til Midttrafiks kundeservice på 70 21 02 30.

Movia

Se om Movias busser eller lokaltog er forsinkede eller kører efter planen på DOT's hjemmeside.

Få status over trafikken lige nu på dinoffentligetransport.dk.

Du kan også se bus, tog og metro på et livekort.

Find din afgang på kortet

Movia har også en sms-service, hvor du får information om, hvornår de næste busser kører fra dit stoppested.

Se, hvordan du bruger Movias sms-service

Bruger du ikke sms-service til at få information om din rejse, kan du ringe til det fælles kundecenter på 70 15 70 00.

Nordjyllands trafikselskab (NT)

Opret en profil på NT's hjemmeside og få en mail, hvis der er forsinkelser eller ændringer på de ruter, du kører med.

Opret profil på nordjyllandstrafikselskab.dk

NT har også et kort, hvor du kan se, hvornår bussen er fremme ved dit stoppested, og om der er forsinkelser.

Følg din bus live 

Du kan også kontakte kundeservice telefonisk på 98 11 11 11.

Sydtrafik

Sydtrafik henviser til et kort hos Rejseplanen, som viser, hvor din bus kører lige nu.

Find din bus på Rejseplanens livekort

Information om din rejse finder du også på Sydtrafiks hjemmeside.

Find information om din rejse på sydtrafik.dk

Du kan også ringe til kundeservice på 70 10 44 10.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld