Forsinket med tog eller bus? Her får du ikke penge tilbage

20. maj 2019

Rejsegarantierne er gode at kende, hvis dit tog eller bus bliver forsinket. Så kan du få penge tilbage eller en taxa. Men kan du altid det?

Buspassager forsinket

Forsinket med tog eller bus? Her får du ikke penge tilbage
Foto: Anette Sønderby Madsen

Penge får du ikke altid tilbage ved forsinkelser

Rejser du med bus eller tog, kan du søge om at få penge tilbage eller en taxa, når du er forsinket. Det hedder rejsetidsgaranti eller rejsegaranti, og de fleste selskaber har det. Men der er tidspunkter, hvor den ikke gælder, og du ikke får kompensation.

Planlagte ændringer giver ikke erstatning

Informerer selskabet dig mindst 24 timer før om ændringer i køreplan eller planlagte forsinkelser, kan du ikke søge om rejsegaranti. Du kan kun søge, hvis bussen eller toget bliver forsinket i forhold til den nye særkøreplan.

Rejsegaranti dækker ikke alle selskaber

Bliver du forsinket med bussen og misser toget, får du ikke penge tilbage for hele rejsen, hvis det er forskellige selskaber.

Kommer du for eksempel for sent til DSB eller Arriva-toget, fordi bussen er forsinket, får du ikke erstatning for den tid, du skal vente på næste tog.

Sådan får du penge tilbage, når du er forsinket

Nordjyllands Trafikselskabs rejsegaranti gælder på tværs af deres busser og tog.

Rejsegaranti dækker ikke altid ved forsinkelser udefra

Busselskabernes og metroens rejsegaranti har en undtagelse, så den ikke dækker, hvis bussen eller metroen bliver forsinket på grund af forhold udefra, også kaldet force majeure. Det gælder også for Movias lokaltog.

Arbejdsnedlæggelser, voldsomt vejr og trafikuheld er eksempler på force majeure. 

Togselskaberne har ikke undtagelser for forsinkelser, der opstår på grund af forhold udefra.

Forsinkelsen skal være mere end 20-30 minutter

Rejsegarantien dækker ikke, hvis din bus er forsinket mindre end 20 minutter. Det gælder også for Aarhus Letbane, Lokaltog, Lemvigbanen, Vestbanen og Nordjyllands Trafikselskabs tog.

Er Arriva-tog eller DSB forsinket mindre end 30 minutter, kan du heller ikke få penge tilbage. Det gælder også for metroen.

Når forsinkelsen er din egen skyld

Tager du hjemmefra i dårlig tid, kan du ikke bruge rejsegarantien, hvis toget eller bussen er kørt til tiden.

BAT, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik har desuden et krav om, at du skal have planlagt din rejse med rimelig tid til at skifte. Hos Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab er det 4 minutter, du skal have ved hvert skift, før rejsegarantien dækker. 

Stopper de to busser ikke ved samme stoppested skal du også sørge for at tage højde for den tid, det tager, at gå fra stoppested til stoppested.

Nordjyllands Trafikselskabs rejsetidsgaranti dækker også ved skift, der fremgår af køreplanen, selv hvis der er under 4 minutter til at skifte. 

Grupperejser er vigtige at informere om

Rejser du i en gruppe, skal du huske at melde grupperejsen til selskabet. Gør du ikke det, vil rejsegarantien ikke gælde hos flere af selskaberne.

Hos Fynbus skal du melde rejsen 10 hverdage før, når I er over 15 personer, der rejser sammen.

Hos Midttrafik gælder det, når du rejser i en gruppe på mere end 8 personer. Du skal bestille senest 4 fulde hverdage i forvejen.

Hos Sydtrafik skal du bestille en grupperejse, hvis I er mere end 8 personer, der rejser sammen. Rejsen skal bestilles hverdagsdøgn 5 dage i forvejen.

Hos Nordjyllands Trafikselskab skal du bestille en grupperejse, hvis I rejser mellem 30 og 75 personer sammen i Aalborg Kommune - eller mellem 8 og 50 personer sammen i Nordjyllands Trafikselskabs øvrige område. I begge tilfælde skal du bestille rejsen 5 hverdage før.