Ankenævnssag: Orange-billet gjaldt ikke i bussen

14. januar 2019

En passager ville høre, om hun kunne rejse på sin Orange-billet i bussen. Som svar fik hun et nej – og en bøde. Se, hvad ankenævnet mente om sagen.

ankenaevnssag_orange_billet_gjaldt_ikke_i_bussen.png

ankenaevnssag_orange_billet_gjaldt_ikke_i_bussen
Foto: Getty Images

Klagen

Passageren skulle rejse fra Brønshøj til Faaborg. Dagen før købte hun en Orange-billet, der gjaldt fra København H til Nyborg.

Passageren havde set, at billetten var gyldig fra Brønshøj til Nyborg i DSB’s app, men hun blev alligevel i tvivl, da hun steg om bord på bus 5C. Samtidig stod en kontrollør på bussen, og passageren spurgte derfor kontrolløren, om hun kunne bruge Orange-billetten i bussen.

Kontrolløren ville lige spørge sin kollega i den anden ende af bussen. Da han vendte tilbage, var det med besked om, at billetten ikke var gyldig. Samtidig fik passageren en bøde på 750 kroner, fordi det nu var 5 minutter siden, hun stod på bussen.

Passageren mente ikke, at hun skulle betale bøden, fordi hun ville have checket sit rejsekort ind med det samme, hvis kontrolløren havde fortalt hende, at Orange-billetten ikke var gyldig i bussen.

Movia mente, at passageren skulle betale bøden, fordi hun ikke kunne vise en gyldig billet til kontrolløren.

Informationen om, at billetten også gjaldt i bussen, viste sig at være fra oversigten for en standardbillet.

Afgørelsen

Ankenævnet bestemte, at passageren ikke skulle betale bøden på 750 kroner.

Movia skulle betale 10.000 kroner til ankenævnet for behandling af sagen.

Passageren fik tilbagebetalt sit gebyr til ankenævnet på 160 kroner.

Begrundelsen

Ankenævnet var enige om, at passageren ikke havde en gyldig billet, og at hun burde have checket ind med sit rejsekort med det samme, da hun stod på bussen.

Ankenævnet vurderer til gengæld, at passageren netop spurgte kontrolløren, fordi hun ville være sikker på, at hun havde betalt for turen med bussen. Hvis Orange-billetten ikke var gyldig, ville hun betale med sit rejsekort.

Ankenævnet lægger vægt på, at kontrolløren bad passageren om at vente, og at Movia i deres behandling af sagen ikke har spurgt kontrolløren, hvordan han oplevede forløbet.

Passagerpulsen mener

Som passager skal du selvfølgelig sørge for at have gyldig billet, når du rejser. Men nogle gange er rejsereglerne komplicerede, og I de tilfælde mener vi, at det er vigtigt, at du får god information, og at der er mulighed for, at du kan få hjælp, hvis du er i tvivl - også i bussen.

Generelt skal kontrolafgifter gives til dem, der bevidst forsøger at snyde ved at køre uden billet. Selskaberne skal udvise konduite, hvis der klart er tale om misforståelser. Passagerpulsen glæder sig derfor over, at Ankenævnet i afgørelsen har lagt vægt på, at passageren netop spurgte en kontrollør, og at Movia burde have spurgt de involverede kontrollører om deres oplevelse af forløbet.