God kundeservice: Sydtrafik vinder Passagerpulsen initiativpris

7. oktober 2019

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk uddeler i dag initiativprisen, som går til det selskab, der har lanceret det bedste nye tiltag til at levere god kundeservice i 2018. Sydtrafik vinder med deres 117 realtidstavler, som viser præcis, hvornår bussen kommer.

Sydtrafiks realtidstavle

Stor digital tavle med information om Sydtrafiks busser
Foto: Passagerpulsen

Initiativprisen hylder de selskaber, der tænker ud af boksen for at gøre deres kundeservice endnu bedre.

”Der sidder mange dedikerede medarbejdere i trafikselskaberne, der gerne vil gøre rejsen endnu bedre for passagererne. De tør tænke ud af boksen og går det ekstra stykke for passagerernes skyld, og det vil vi gerne hylde,” siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, der indstiftede prisen i sin tid.

Trafikselskaberne har selv indstillet 8 initiativer, som de har sat i værk i 2018, og derefter har en passagerjury nomineret 3. Juryen valgte at nominere Midttrafik for et forsøg, hvor kunderne på forhånd kunne få godkendt en ansøgning om rejsegaranti, så de var sikre på, at de kunne få deres penge igen. Derudover nominerede juryen Sydtrafik for 2 initiativer: deres 117 realtidstavler, der ved hjælp af GPS viser, hvornår bussen kommer samt deres nye system, der sikrer at busserne venter på hinanden, hvis de er mellem 2-5 minutter forsinket.

Vinderen er fundet ved en afstemning i Passagerpulsens eget panel Passagerpanelet og på Passagerpulsens Facebook-side. Sejren gik til Sydtrafik for deres realtidstavler.

Sydtrafik har opsat de 117 tavler, fordi de gerne vil være tættere på passagererne og give dem information om bustider, forsinkelser og omkørsler. Tavler bliver også brugt til at informere passagererne om kampagner, produkter, tilbud og lignende.

Passagererne har valgt tavlerne med begrundelser som ”genialt tiltag”, ”tavlerne er en stor hjælp til passagererne” og ”stor forbedring af kommunikationen”. Derudover har argumentet også været, at det er et initiativ, som umiddelbart flest får glæde af her og nu.

Prisen blev overrakt til Sydtrafik på årets TØF konference i Korsør mandag den 8. oktober klokken cirka 15.00.